رویترز به نقل از دو منبع گزارش داده است که دولت ترمپ به عنوان بخشی از برچیدن اداره توسعه جهانی امریکا (یو اس ای آی دی) دستور نابودسازی نزدیک ۵۰۰ تُن مواد غذایی اضطراری خریده شده توسط دولت بایدن برای افغانستان و پاکستان را داده است.
بر بنیاد این گزارش، ارزش مجموعی این مواد غذایی ۷۹۳ هزار دالر تخمین زده شده که قرار بود برای تغذیه مردم گرسنه در این دو کشور استفاده شود.
این منابع گفتهاند که این غذای هدر رفته در امارات متحده عربی به محل دفن زباله تبدیل یا سوزانده خواهد شد. این کار ۱۰۰ هزار دالر اضافی از پول مالیاتدهندگان برای دولت ایالات متحده هزینه خواهد داشت.
یک مقام پیشین اداره توسعه جهانی ایالات متحده گفته است که محصول غذایی مورد نظر، بیسکویتهای گندمی پرانرژی و غنی از مواد مغذی است که ماهها است در انباری در دبی نگهداری میشود.
این خبرگزاری افزوده که اکنون، با نزدیک شدن به تاریخ انقضای آنها در این ماه، مقامهای دولت ترمپ تصمیم گرفتهاند آنها را دور بریزند.
اما این مقام پیشین «یو اس ای آی دی» گفته است که ممکن است قبل از اینکه دولت ترمپ تصمیم به انحلال آژانس توسعه بینالمللی ایالات متحده بگیرد، از نابودی مواد غذایی جلوگیری کرد.
در همین حال وزارت خارجه امریکا گفته است که بر بنیاد یک رویه استندرد، اگر غذایی منقضی شود، آن باید نابود شود.
تیمی بروس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشست خبری در پاسخ به پرسشی گفته است: «چیزی که میتوانم بدون جزئیات خاص بگویم این است که ما یک رویه استندارد داریم که اگر غذا منقضی شود، ما آن را نابود خواهیم کرد. بنابراین بیایید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنیم. میدانم که در مورد ماهیت غذا و اینکه آیا اگر منقضی شده باشد و اگر از این نوع باشد، صحبتهایی وجود داشته است یا خیر، میدانیم که وقتی صحبت از این رویه میشود، با آن اقدام میکنیم. بنابراین در این مورد به شما پاسخ خواهیم داد.»
این در حالی است که پیش از این دونالد ترمپ، رئیس جمهور اریکا، در فرمان اجرایی، در چارچوب کاهش کمکهای جهانی ایالات متحده، تصمیم به انحلال اداره توسعه جهانی امریکا گرفته است؛ اقدامی که با واکنشهای گسترده جهانی مواجه شده است.
گفتنی است که اداره توسعه جهانی امریکا یکی از نهادهای کمکرسان عمده در طی دو دهه اخیر برای افغانستان بوده است.
