سازمان عفو بینالملل در تازهترین بیانیه خود در پیوند به تصمیم دولت ترمپ برای اخراج پناهجویان تحت حفاظت موقت با «تیپیاس» گفته است که هیچ کس نباید مجبور به بازگشت به افغانستان شود.
این سازمان در اکس نگاشته است که پناهجویان تحت شرایط حفاظت موقت در ایالات متحده، هنوز هم «در معرض خطر جدی بازداشت و اخراج» قرار دارند.
اما عفو بینالملی میگوید که این اقدام نقض تعهدات حقوق بشری ایالات متحده و «خیانت» به کسانی است که برای جستجوی امنیت به امریکا رفتهاند.
این در حالی است که یک دادگاه تجدیدنظر برای حفظ حمایتهای نزدیک به ۱۲ هزار پناهجوی افغانستان «تحت شرایط حفاظت موقت یا تیپیاس» که پیش از این وزارت امنیت داخلی امریکا برای آنان ضربالاجل تعیین کرده بود، اخراج آنان را برای یک هفته دیگر به حالت تعلیق درآورد.
«کاسا» که یک گروه غیرانتفاعی مدافع مهاجران است، از دولت ترمپ به دلیل لغو برنامه «تیپیاس» برای پناهجویان افغانستان و همچنین برای شهروندان کامرونی شکایت کرد. یک قاضی فدرال جمعه گذشته اجازه داد که این دادخواست ادامه یابد اما درخواست «کاسا» برای حفظ حمایتها در حین رسیدگی به پرونده را نپذیرفت.
سپس این نهاد روز دوشنبه به این پرونده اعتراض کرد و موفق شد حکم تعلیق را برای حفظ وضعیت موقت پناهجویان افغانستان که قرار بود روز دوشنبه منقضی شود، دریافت کند.
دادگاه تجدیدنظر هیچ دلیلی برای این تصمیم خود ارائه نکرده؛ اما خاطرنشان کرد که به سرعت در مورد اقدامات لازم تصمیمگیری خواهد کرد.
این تعلیق به مدت یک هفته برقرار است و دادگاه از هر دو طرف خواسته است که این هفته گزارشهای خود را ارائه دهند. وزارت امنیت داخلی امریکا تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده است.
از طرفی هم دیدبان حقوق پناهندگان گفته است که که پیامهایی ویدیویی از زنان افغانستان دریافت کرده است که آنان دارنده پروندههای مهاجرتی پی۱ و پی۲ امریکا هستند و بیش از سهونیم سال میشود در پاکستان منتظر ماندهاند و در عین حال «جان آنان در خطر است».
این سازمان از دولت ترمپ خواسته است که برای حفاظت از جان زنان و خانوادههای افغانستان که متحد امریکا هستند، فوراً روند بررسی پروندههای پی۱ و پی۲ را از سر بگیرد.
