مهاجرت

پولیس ایران ۲۲۱ مهاجر افغانستان را در مازندران بازداشت کرد

عکس از مهاجران بازداشت شده افغانستان در ایران. آرشیف

عبدالله حسن‌زاده، فرمانده انتظامی شهر ساری مازندران ایران، می‌گوید که ۲۲۱ مهاجر افغانستان که «فاقد مجوز قانونی اقامت» بودند، در این منطقه بازداشت شده‌اند. مقام‌های ایرانی مهاجران افغانستان «اتباع خارجی غیرمجاز بیگانه» می‌خوانند.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او روز یکشنبه، ۲۲ سرطان، گفته است: «در پی کسب اخبار واصله مبنی بر حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در سطح شهرستان ساری، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پولیس قرار گرفت. ماموران انتظامی پاسگا‌ها، یگان امداد و پولیس اطلاعات و امنیت و انتظامی، با انجام کارهای اطلاعاتی موفق شدند ۲۲۱ نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز را شناسایی و پس از هماهنگی قضائی آنان را در مخفیگاه‌شان دستگیر کنند.»

عبدالله حسن‌زاده با بیان این‌که این افراد به صورت «غیرمجاز» وارد شهر ساری شده بودند، از شهروندان ایران خواسته که از به کارگیری مهاجران بی‌مدرک افغانستان در هرگونه مشاغل به طور جد خودداری کنند.

این مقام ایرانی تاکید کرده است: «در صورت مشاهده با شخص خاطی برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

رسانه‌های ایرانی می‌گویند که طبق اعلام رسمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران ایران کشور، سکونت و اقامت مهاجران غیرقانونی در این منطقه‌ ممنوع شده و به‌کارگیری این نیروها برای کارفرمایان ایرانی «جرم» محسوب می‌شود.

این در حالی است که ایران در این اواخر و پس از جنگ دوازده روزه با اسرائيل، روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است؛ طوری که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد پیش از این گفت که این اخراج‌ها به طور میانگین به ۵۰ هزار تن در روز می‌رسد.

از طرفی هم شماری از مهاجران برگشته از ایران، از برخورد نادرست، فحاشی، لت و کوب و مصادره اموال و دارایی شان توسط پولیس این کشور نیز شکایت دارند.