مهاجرت

ایران و پاکستان در پنج روز بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانواده مهاجر را اخراج کردند

عکس از مهاجران برگشته از ایران. آرشیف

یافته‌های آمو از آمارهای ارائه شده در گزارش‌های خبرگزاری باختر زیر اداره طالبان نشان می‌دهند که ایران و پاکستان در پنج روز ( از ۱۳ تا ۱۷ سرطان) ۱۷ هزار و ۵۷۷ خانواده مهاجر کشور را اخراج کرده‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که در این مدت ۱۷ هزار و ۱۴۹ خانواده از ایران و ۴۲۸ خانواده از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری بازگشت داده شده‌اند.

بر بنیاد این آمارها ۱۸۱ خانواده از طریق گذرگاه تورخم، ۲۴۶ خانواده از مسیر سپین بولدک و یک یک خانواده از مرز «انگور ادی» در پکتیکا وارد افغانستان شده‌اند.

همزمان با این، ۵ هزار و ۴۴۸ خانواده از مرز پل ابریشم و ۱۱ هزار و ۷۰۱ خانواده از طریق مرز اسلام قلعه به کشور برگشته‌اند.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، اخراج مهاجران افغانستان از ایران را «شکست جمعی و جنایت در حال وقوع» خوانده و می‌گوید که ایران این مهاجران را «به جهنم» اخراج می‌کند.

او در رشته نوشتاری در اکس گفته است: «این مهاجرت نیست؛ این اخراج با زور، مقیاس و ترور است. بدون بررسی قانونی، بدون دسترسی به پناهندگی، بدون روند قانونی.»

خانم نیومن در پیوند به اظهارات سه سال قبل اتحادیه اروپا که گفته بود مهاجران افغانستان می‌توانند به ایران بروند، آن را «ریاکاری» خوانده است.

از طرفی هم این عضو پارلمان اروپا می‌گوید که ایران یکی از امضا کنندگان اسناد ملل متحد در امور پناهجویان است و اقدام این کشور در خصوص اخراج اجباری مهاجران افغانستان، «اخراج جمعی و غیرقانونی است».

او تاکید کرده است: «این فقط هرج و مرج پس از جنگ نیست. این سیاست عمدی دولت (ایران) است.»

با این حال پاکستان نیز به روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان ادامه داده است؛ اقدامی که با واکنش‌های داخلی و جهانی نیز مواجه شده است.