مهاجرت

ایران و پاکستان در یک روز بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ خانواده مهاجر را اخراج کردند

عکس از آرشیف

ایران و پاکستان در یک روز گذشته (۱۷ سرطان) ۲ هزار و ۶۰۴ خانواده مهاجر کشور را اخراج کرده‌اند.

بر بنیاد گزارش خبرگزاری باختر زیر اداره طالبان، ۲ هزار و ۵۰۶ خانواده از ایران و ۹۸ خانواده از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری برگشت داده شده‌اند.

گفتنی است که ۵۳ خانواده از طریق گذرگاه تورخم و ۴۵ خانواده از مسیر سپین بولدک وارد کشور شده‌اند.

همزمان با این ۴۹۶ خانواده از مرز پل ابریشم در نیمروز و همچنین ۲ هزار و ۱۰ خانواده از مسیر مرز اسلام قلعه به افغانستان برگشته‌اند.

یافته‌های آمو نشان می‌دهند که در سه روز پیش از این (۱۳ تا ۱۵ سرطان)، ۱۴ هزار و ۹۷۳ خانواده مهاجر کشور نیز از ایران و پاکستان اخراج شده‌اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که در این مدت ۱۴ هزار و ۶۴۳ خانواده از ایران و ۳۳۰ خانواده دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری به کشور بازگشته‌اند.

روزنامه بریتانیایی گاردین پیش از این در گزارشی گفت که ایران روند اخراج حدود چهار میلیون مهاجر افغانستان‌ را پیش از مهلت اعلام‌شده شتاب بخشیده و هزاران زن، کودک و خانواده افغانستان‌ را بدون آمادگی و حمایت، به کشور بازگردانده است.

طبق این گزارش، این مهاجران به‌ویژه زنان بدون همراه مرد که طبق قوانین طالبان اجازه سفر و کار را ندارند، پس از بازگشت با «آینده‌ای تاریک و سرکوبگر» روبه‌رو هستند.

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۲۵۰ هزار نفر تنها در یک ماه گذشته از ایران اخراج شده‌اند؛ بسیاری از آنان بدون اخطار، شبانه بازداشت و مستقیماً از اردوگاه‌های مهاجران به گذرگاه‌های مرزی چون اسلام‌قلعه منتقل شده‌اند.

این اقدام، پیش از ضرب‌الاجلی که دولت ایران برای ترک خاک توسط مهاجران افغانستان بدون مدرک تعیین کرده بود، عملی شده است.

در همین حال پاکستان نیز به روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغانستان ادامه داده است؛ اقدامی که با واکنش‌های جهانی نیز مواجه است.