سازمان حمایت از خبرنگاران با ابراز «نگرانی شدید» از اظهارات اخیر مقامهای وزارت امر به معروف طالبان گفته است که پیگیرد چگونگی استفاده از شبکههای اجتماعی توسط شهروندان کشور از سوی طالبان، «خطر جدی» برای آزادی بیان و فعالیتهای روزنامهنگاری است.
این سازمان در بیانیهای گفته است: «چنین محدودیتهایی نه تنها فضا را برای آزادی رسانهها محدودتر میکند، بلکه نقض آشکار حقوق بشر و حاکمیت رسانهها است.»
پیش از این وزارت امر به معروف طالبان گفته است که ««استفاده غیرقانونی از رسانههای اجتماعی منجر به پیگرد قانونی میشود».
اما سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان میگوید که این یک «تهدید» و نقض آزادی بیان و رسانههای افغانستان است.
در این بیانیه از نهادهای بینالمللی، سازمانهای حقوق بشری و جامعه جهانی خواسته شده است که «در برابر این تهدیدها بایستند و از حق آزادی بیان و رسانهها در افغانستان دفاع کنند».
این سازمان همچنین از تمامی رسانهها، خبرنگاران و فعالان رسانههای اجتماعی خواسته است که از خود در برابر این تهدیدات محافظت کنند و امنیت دیجیتال خود را برای ادامه فعالیتهای آنلاین خود در اولویت قرار دهند.
این نهاد همچنین از نهادهای حقوق بشری، سازمانهای بینالمللی و سایر مقامهای بینالمللی مرتبط خواسته است تا از افغانستان و آزادی بیان در این «زمان حساس» حمایت کرده و با ارائه کمکهای بشردوستانه و حقوقی از خبرنگاران و فعالان رسانهای، در برابر تهدیدات مشابه محافظت کنند.
