افغانستان

نگاهی به ابعاد انفجار امروز در ولایت بدخشان

دو روز پس از کشته شدن معاون طالبان برای ولایت بدخشان در یک انفجار موتر بم، روز پنجشنبه انفجار دیگری مراسم فاتحه او را در مسجد نبوی در حصه اول شهر فیض آباد که در آن مقام‌های طالبان نیز حضور داشتند، آماج قرار داد.

انفجاری که اخبار ضدونقیض زیادی درباره تلفات آن وجود دارد، با این حال سخنگوی والی بدخشان در گفت‌وگو با آمو تاکید کرد که در این حمله ۱۲ تن کشته و ۳۳ تن زخمی شده‌اند.

صفی‌الله صمیمی که تا هفت ماه پیش، فرمانده پولیس طالبان برای ولایت بغلان بود، یکی کشته شدگان این رویداد است.

از او به عنوان یک فرمانده مهم طالبان و از افراد نزدیک به طالبان کندهاری یاد می‌شد.

پس از انفجار گزارش‌هایی از درگیری‌ میان خودی طالبان پخش شده است‌.

روز گذشته رییس ستاد ارتش طالبان در مراسم تشییع جنازه معاون والی طالبان در بدخشان برای داعش که مسئولیت حمله روز سه‌شنبه را برعهده گرفت هشدارهایی داد.

اما پرسش اینجا است که طالبان واقعا توانایی ازبین بردن داعش را دارند؟

قاری فصیح الدین؛ رییس ستاد ارتش طالبان
گفت: «در مدت بسیار کم، این پدیده شومی که اینجا پیدا شده است به نام خوارج از بین می‌روند. اینها کسانی هستند که نمی‌توانند چهره‌شان را ظاهر کنند که (مشخص نشود) اینها مربوط به کدام گروه، قوم، مذهب و یا کدام دین می‌شوند؟»

آرین شریفی؛ رییس پیشین ارزیابی تهدیدات دفتر شورای امنیت ملی معتقد است: «اینان با جنگ شورشی و با حربه‌های جنگ شورشی و تروریزم خوب بلد هستند، اما این‌ها با حربه‌ها و جنگ ضد شورشی و ضد تروریزم بلد نیستند.»

تا هنوز داعش شاخه خراسان به گونه رسمی مسئولیت حمله امروز را برعهده نگرفته است، اما این گروه در گذشته مسئولیت این‌گونه حملات را در برابر طالبان، نه تنها در بدخشان بلکه در بخش‌های دیگری از افغانستان نیز برعهده گرفته است.

مایکل سمپل؛ معاون پیشین نماینده ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان می‌گوید: «طالبان داعش را یک تهدید می‌دانند و کلان‌‌های طالب (طالبان) در فکر جان خود می‌‌باشند. از خاطری‌ اینکه در یک زمان آنان هراس داشتند از هواپیماهای بی ‌پیلوت‌ امریکایی، حالا آنان عین هراس را دارند، صبح داخل دفترشان یک انتحاری از طرف داعش بیاید و خود را انفجار دهد.»

این نخستین باری نیست که مقام‌های طالبان در بدخشان با حمله‌های داعش شاخه خراسان روبرو شده‌اند؛ پیش از این فرمانده پولیس طالبان برای ولایت بدخشان و رییس معادن طالبان در این ولایت نیز در رویدادهایی مشابهی کشته شدند که پسان‌تر داعش شاخه خراسان مسئولیت آن حمله‌ها را برعهده گرفت.