افغانستان

کابلوف: نشست دوحه هیچ نتیجه‌ای نداشت

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان گفته است که نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در اوایل ماه جاری در دوحه هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

آقای کابلوف روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسی، در پاسخ به این سئوال که آیا نشست دوحه چشم‌انداز خوبی برای حل و فصل اوضاع در افغانستان ایجاد کرده است یا نه، گفت: «نه، چنین نشد.»

وی افزود: «ما منطقه گرایان- روسیه، چین، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و هند – معتقدیم که اولویت باید ایجاد رهبری فراگیر در افغانستان باشد و ایجاد چنین ساختار رهبری منجر به حل مسایل بسیار مهم دیگر مانند حقوق زنان در افغانستان خواهد شد.»

کابلوف گفت: «در عین حال، ما به هیچ وجه نباید مسایل مبارزه با هراس افگنی و مواد مخدر را که بسیار مهم است فراموش کنیم».

این دیپلمات روسی همچنین گفت که کشورهای غربی «ارابه را پیش روی اسب می‌گذارند و معتقدند که طالبان ابتدا باید مسایل حقوقی را حل کنند».

وی تاکید کرد: «این یک رویکرد قابل اجرا نیست».

کابلوف همچنان گفت: «مشکل دوم، بعد اخلاقی و سیاسی است که به این دلیل ما در حال حاضر نمی‌توانیم با آمریکایی‌ها و دیگر متحدان غربی آمریکا هم فکر شویم. آنها اساسا منافع ملی افغانستان را ربوده‌اند و از پس دادن مبالغ بزرگی دریغ می‌کنند، یعنی بیش از ۲.۵ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه که قبلا به افغانستان اختصاص داده شده بود».

وی افزود: «گفتیم، تا زمانی که این مشکل را حل نکنید، ما اصولا نمی‌توانیم در یک گروه با شما باشیم، پس این مسایل را حل کنید، سپس می‌توانیم در مورد رویکردهای مشترک برای مذاکرات بیشتر با کابل صحبت کنیم».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری، نمایندگان بیش از ۲۰ کشور را در دوحه گرد هم آورد تا یک رویکرد بین المللی مشترک برای برخورد با طالبان پیدا کنند.

کشورهایی که در اجلاس دوحه شرکت کردند شامل چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزیا، ایران، جاپان، قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیان، ایالات متحده و ازبیکستان بودند.