افغانستان

شکایت مردم غور از کیفیت پایین انترنت و هزینه‌ی بلند آن

شماری از باشندگان شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از ارائه خدمات پایین شبکه‌های مخابراتی و بهای بلند بسته‌های انترنتی در این ولایت شکایت دارند و می‌گویند که آنان به سختی می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

حضرت‌میر، یکی از باشندگان شهر فیروزکوه می‌گوید که مسؤولان محلی و مرکزی هیچ توجهی به توسعه‌ی فن‌آوری در این ولایت انجام نداده و بسیاری از کاربران شبکه‌های انترنتی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند.

او به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «تمام شبکه‌های مخابراتی که در ولایت غور فعال هستند، متأسفانه خدمات بسیار پایینی را ارائه می‌کنند و پول هنگفتی را از فروش بسته‌های انترنتی از ما می‌گیرند. ما مجبوریم برای خرید یک بسته انترنت پول ذخیره کنیم و وقتی که آن را فعال می‌کنیم، کار نمی‌کند.»

ضیاءالحق یکی دیگر از باشندگان غور با انتقاد از ارائه خدمات پایین انترنتِ شبکه‌های مخابراتی و دستگاه‌های وای اف وای در این ولایت می‌گوید که آنان به سختی می‌توانند یک سند را به جای دیگری از طریق شبکه‌های اجتماعی بفرستند.

او که از دستگاه وای اف وای یکی از شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کند، می‌افزاید که ماهانه مبلغ ۳ هزار افغانی را بابت ۵۱۲ جی بی انترنت می‌پردازد؛ اما با آن هم کیفیت پایین آن سبب شده‌است تا در بسیاری موارد نتواند مشکل خود را به درستی حل کند.

این باشده‌ی غور تصریح کرد: «قبلن از انترنت شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌کردم. متأسفانه یک‌روز درست بود؛ ولی یک هفته‌ی دیگر نبود. اگر بخواهیم یک ویدیو را ببینیم یا یک مطلب و موضوع را دانلود کنیم، به‌خاطر کُندی انترنت این کار را نمی‌توانیم انجام دهیم.»

باشندگان غور که نقش انترنت را در آگاهی‌دهی، اطلاع‌رسانی و آموزش تأثیرگذار می‌دانند، از مسؤولان محلی طالبان و شرکت‌های مخابراتی می‌خواهند که ارائه خدمات مخابراتی و انترنتی را در این ولایت توسعه بخشند تا آنان بتوانند مشکل خود را از این طریق حل کنند.

مسؤول یک شرکت خصوصی که برای مردم انترنت توزیع می‌کند و نمی‌خواهد از او نام برده شود، به تلویزیون آمو می‌گوید که تمام شبکه‌های مخابراتی در این ولایت خدمات ۲G  و ۳G را به مشتریان ارائه می‌کنند که هیچ قناعت بخش نیست.

به گفته‌ی وی، هرچند انترنت دستگاه وای اف وای سرعت بهتری از شبکه‌های مخابراتی دارد؛ اما با آن هم بهای بلند آن سبب شده‌است تا بسیاری توان فعال کردن بسته‌های انترنتی را نداشته باشند.

وی به تلویزیون آمو می‌گوید: «بسته‌های وای اف وای ما فرق می‌کند ما ۵۱۲ کی بی نامحدود را به ۳ هزار افغانی، یک ام بی یا دو و سه ام بی را از ۶۵۰۰ تا ۱۴ هزار افغانی به مشتریان خود می‌دهیم؛ اما بسیاری از مردم توان خرید آن را ندارند. ما هم از شرکت‌ها انترنت را بلند می‌خریم و نمی‌توانیم با قیمت پایین آن را به مردم بدهیم.»

مسؤولان محلی طالبان در ولایت غور ارائه خدمات پایین شبکه‌های مخابراتی و انترنتی را می‌پذیرند و می‌گویند که آنان در هماهنگی با شرکت‌های مخابراتی در آینده‌ی نزدیک خدمات بهتری را به مردم ارایه خواهند کرد.

یک مسؤول طالبان در ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی غور به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «خدمات شبکه‌های مخابراتی در شهر خوب است؛ اما قناعت بخش نیست و در ولسوالی‌ها هم شبکه‌های مخابراتی انترنت شان خوب فعال نیست. قرار است که خدمات انترنتی شبکه‌ی اتصالات به زودی به ۴g ارتقا یابد.»

مسؤولان طالبان هم‌چنان می‌گویند که آنان در بهار پیشِ رو، بالاتر از ده نمایندگی شبکه‌های مخابراتی را در ولسوالی‌های این ولایت برای ارائه خدمات به مردم فعال خواهند کرد.

در ولایت غور شش شبکه‌ی مخابراتی فعالیت می‌کنند که شمارِ محدودی از این شبکه‌ها خدمات ۳G را به مردم ارائه می‌کنند که آن هم قناعت بخش نیست.