افغانستان

دادگاهی در تگزاس حکمِ آزادی یک سرباز ارتش پیشین افغانستان را صادر کرد

یک سرباز پیشین ارتش افغانستان که به امید پناهندگی از مرز مکسیکو به گونه‌ی غیرقانونی وارد ایالات متحده شده بود، پس از مدتی بازداشت آزاد شد.

روز چهارشنبه وکیل مدافع عبدالواسع صافی، با تأیید خبر آزادی او به اسوشیتدپرس گفته‌است که این سرباز‌ ارتش پیشین افغانستان که پس از بازگشت طالبان به قدرت و ترس از تلافی جویی این گروه از وی، از افغانستان فرار کرده بود و با پشت سر گذاشتن راه‌های پُر خطر داخل خاک ایالات متحده شده بود، از یک زندان ایالتی در تگزاسِ ایالات متحده آزاد شد.

حکم آزادی عبدالواسع صافی با درخواست دادستان‌های فدرال امریکا صادر شد.

عبدالواسع صافی افسر استخبارات نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان بود و پس از خروج نیروهای امریکایی در آگست ۲۰۲۱، از ترس انتقام‌جویی طالبان از او به دلیل همکاری‌اش با نیروهای ایالات متحده از افغانستان فرار کرد.

صافی در تابستان ۲۰۲۲ از برازیل سفر پُرخطر را از راه قاچاق به مرز مکسیکو- ایالات متحده، به امید پناهندگی در آن کشور و یک‌جا شدن با برادر‌اش در «هوستونِ» تگزاس آغاز کرد؛ اما او از مرز مکسیکو و ایالات متحده در ایگل پاسِ تگزاس بازداشت شد.

دادستان‌های فدرال ایالات متحده، با فشار‌های بی‌شمار نهاد‌های مدافع حقوق پناه‌جویان و شماری از اعضای دموکرات کنگره‌ی ایالات متحده، درخواست آزادی او را به یک دادگاه ایالتی در تگزاس فرستادند و سرانجام این درخواست به روز چهارشنبه ۲۵ جنوری پذیرفته شد.

یکی از وکیلان مدافع عبدالواسع صافی به اسوشیتدپرس گفته‌است که پولیس فدرال امریکا (FBI) از او تحقیق کرده‌است و اکنون هیچ علتی برای در بند نگه‌داشتن عبدالواسع وجود ندارد.

جنیفر سروانتس، وکیل عبدالواسع گفته‌است: «یقینأ وی خدمات زیادی برای ایالات متحده انجام داده‌است و هیچ خطری برای ایالات متحده شمرده نمی‌شود.»

شیلا جکسون لی، نماینده‌ی ایالت تگزاس در کنگره‌ی ایالات متحده گفته‌است: «این شرم‌آور است که ما با همکاران سابق ما این گونه رفتار می‌کنیم.»

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده به تماس‌ها برای ابراز نظر در این مورد پاسخ نداده‌است.

سمیع صافی، برادر واسع صافی که وی نیز هم‌کار ارتش ایالات متحده در افغانستان بود و اکنون در هوستونِ تگزاس در ایالات متحده زندگی می‌کند، هر چند از آزادی برادرش خُرسند است؛ اما از نحوه‌ی برخورد ایالات متحده با برادرش با وجود کمک‌های وی و خانواده اش به امریکا در جنگ افغانستان، ناراحت است.

واسع صافی در سفُر خود از برازیل به ایالات متحده، از اثر ضرب‌ و شتم دندان‌هایش آسیب جدی برداشته و گوش راست او با مشکل شنوایی روبه‌رو شده‌است.

روند رسمی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در روز نخست ماهِ مه سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز و در ۳۱ اگست همین سال تکمیل شد.

‏پس از خروج‌ نیروهای امریکایی از افغانستان، نزدیک به ۷۶ هزار شهروند افغانستان که از سال ۲۰۰۱ با سربازان امریکایی در بخش‌های گوناگون همکاری کرده بودند، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، با هواپیماهای نظامی وارد ایالات متحده شدند.

ایالات متحده و متحدانش در ناتو به طالبان هشدار داده بودند که اگر در روند خروج بر آنان حمله شود، «قاطعانه» واکنش نشان می‌دهند.

ظاهرن طالبان هنگام‌ روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ حمله‌ای بر این نیروها انجام ندادند؛ اما درگیری میان نیروهای حکومت پیشین و طالبان روز به روز افزایش یافت تا آنکه همه مسؤولان ارشد حکومت پیشین مشمول محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان فرار کردند و طالبان بی‌هیچ درگیری وارد کابل شدند و تاکنون بر افغانستان حاکم‌ اند.