زنان

کنار رفتن ۵ کارمند شفاخانه‌ی نیمروز به علت محدودیت‌های وضع شده بر آنان

یک منبع که نمی‌خواهد نامش در گزارش بیاید، به آمو می‌گوید که پنج تن از کارمندان صحی شفاخانه‌ی ولایتی زرنج از اثر وضع محدودیت‌ها و فشار از سوی طالبان، دیروز از وظایف‌شان استعفا کردند.

یک منبع در شفاخانه ولایتی نیمروز در شهر زرنج می‌گوید که پنج تن از کارمندان این شفاخانه به علت «تهدیدها و محدودیت‌های وضع‌شده بر آنان» از سوی طالبان از مقام‌شان کنار رفته‌اند.

به گفته این منبع، این افراد شامل دو قابله، یک کارمند بخش واکسین، یک مشاور بخش تغذیه، و یک پرستار است.

منبع می‌افزاید که استعفای سه تن از این کارمندان تا اکنون از سوی ریاست صحت عامه طالبان رد شده است.این منبع در ادامه تأکید کرد: «طالبان بالای پرسونل شفاخانه محدودیت‌‎های بسیار سختی را اِعمال کرده‌اند و اجازه‌ی ثبت موضوعاتی چون خودکشی‌ها، تلفات انسانی و برخی حوادث ترافیکی را نمی‌دهند. طالبان کارمند بخش مربوطه را تهدید میֱکنند.»

او گفت: «به عنوان مثال دیروز یک موضوع خودکشی داشتیم؛ ولی کارکنان شفاخانه حتا نام مریض را در کتاب ثبت و راجستر نکرده‌اند؛ زیرا تهدید شده بودند.»

این منبع وضع این محدودیت‌ها را ترس طالبان از بدنامی این گروه دانسته و می‌گوید: «چون شفاخانه‌ی دولتی را مؤسسات تمویل و حمایت می‌کنند، طالبان نمی‌خواهند که این آمار به دست خارجی‌ها برسد، به همین دلیل اجازه‌ی ثبت این وقایع را نمی‌دهند.»

بربنیاد اطلاعات منبع: «چند روز پیش، یک خانم ولادت کرده بود و به دلیل فقر و گرسنگی طفلش را در شفاخانه به فروش گذاشتند تا فروخته شود. طالبان از این موضوع خبر شدند و برایش وعده‌ی کمک دادند؛ اما چند روز بعد مادر طفل دوباره به شفاخانه آمد و طفل را آنجا گذاشت. یکی از قابله‌ها این موضوع را اطلاع رسانی کرد و طالبان با او برخورد تند و سختی کردند.»

به گفته این منبع، در یک رویداد دیگر، مقام‌های طالبان اجازه ثبت جسدهای پنج تن از شهروندان افغانستان که در راه رفتن به بیرون از کشور تلف شده بودند را به کارمندان این شفاخانه ندادند.

یکی از کارمندانی که استعفا کرده‌است، به آمو گفت: «به دلیل فشار های زیاد از طرف ریاست صحت عامه، مجبور به استعفا شده‌است: « طالبان برای ما هر طور که دل ‌شان بخواهد، قانون وضع می‌کنند. معاش (تن‌خواه) ما را خارجی‌ها می‌دهند؛ اما طالبان بالای ما امر و نهی می‌کنند.»

وی ادعا می‌کند: «طالبان اعضای خانواده‌ی خود را برای گرفتن کارت کمک و کارت مواد غذایی پیش ما روان می‌کنند، آنان واجد شرایط و مستحق نیستند و اگر برای آنها کارت ندهیم، ما را منفک می‌کنند.»

با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار آمو با رئیس و معاون صحت عامه طالبان در نیمروز آنها حاضر نشدند در این مورد معلومات دهند.

رئیس صحت عامه طالبان همواره می‌گوید که به دلیل عدم اجازه وزارت نمی‌تواند با رسانه‌ها مصاحبه کند.

هرچند او گاهی با خبرنگاران باختر مصاحبه می‌کند و برخی معلومات را با آنان شریک می‌سازد، اما از انجام مصاحبه با سایر رسانه‌ها خودداری می‌کند.

در همین حال منابع دیگری در ریاست صحت عامه این موضوع را تایید می‌کنند که پنج تن از کارمندان زن شفاخانه ولایتی استعفای خود را به ریاست صحت عامه داده‌اند، اما او در این مورد جزییات بیشتری نمی‌دهد

این درحالی است که دو ماه قبل یکی از کارمندان زن شفاخانه ولایتی نیمروز به دلیل مصاحبه با شبکه طلوع نیوز از وظیفه‌اش برکنار شد.

او گفته بود که اگر مریضی که مورد تایید طالبان نیست یا برخلاف منافع و پالیسی اداره‌ی شان باشد ثبت و راجستر کنند، آن کارمندان را اِخطار داده، توهین یا منفک می‌کنند .

شفاخانه ولایتی زرنج با داشتن ۲۰۰ کارمند بزرگترین شفاخانه در سطح ولایت نیمروز است.