بازرگانی

شکایت مردم غزنی از پول‌هایی که هر روز کهنه‌تر می‌شوند

شماری از باشندگان ولایت غزنی از افزایش پول‌های فرسوده و نبود بانک‌نوت‌های جدید به بازارهای این ولایت شکایت دارند.

با حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، این گروه اجازه‌ی چاپ پول جدید را ندارد.

یکی باشندگان شهر غزنی در این باره گفت: «در حکومت پیشین، بانک‌نوت‌های فرسوده در بانک‌ها جمع‌آوری می‌شد و برای مردم بانک‌نوت‌های جدید عرضه می‌شد؛ اما حالا بانک‌نوت‌های فرسوده در بانک‌ها جمع‌آوری نمی‌شود و این علت عمده‌ی افزایش پول‌های فرسوده و کهنه در بازارهای این ولایت است.»

واحدالله، یکی از صرافان در ولایت غزنی در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «سابق پول فرسوده را که مردم به بانک می‌بردند، در ازای آن، پول کهنه را متوقف می‌کردند؛ اما فعلن طالبان همان پول کهنه را توزیع می‌کنند. علت دیگر افزایش پول‌های فرسوده هم این است که مردم پول را درست نگهداری نمی‌کنند.»

خالد نیازی، یکی از صرافان دیگر در ولایت غزنی یگانه دلیل افزایش پول‌های فرسوده را توزیع پول‌های کهنه از سوی طالبان دانسته و می‌گوید: «مردم وظیفه دارند که برای نگه‌داری درست از بانک‌نوت‌ها تلاش کنند. متأسفانه بازار، پُر از بانک‌نوت‌های فرسوده است. پول سالم و نو، بخشی از سرمایه‌ی کشور است و ما باید نسبت به نگهداری درست آن، احساس مسؤولیت داشته باشیم.»

او ادامه داد که کهنه بودن پول‌ها باعث می‌شود که آنها از مشتریان پول را با تفاوت قیمت اصلی خریداری کنند و کمبود پول نو سبب شده‌است تا بانک نیز پول‌ فرسوده و کهنه را به مردم بدهد.

غلام رسول، یکی از دکان‌داران در ولایت غزنی با اشاره به مشکلاتی که افزایش پول‌های فرسوده برای آنها ایجاد کرده‌است، می‌گوید: «من در داد و ستد روزانه، با مردم مشکلات زیادی دارم. در بازار پول فرسوده به صورت بی‌پیشینه افزایش یافته و مردم بانک‌نوتی را که ما از آنها گرفته‌ایم، قبول نمی‌کنند.»

این باشندگان از اداره‌ی طالبان می‌خواهند که در زمینه‌ی چاپ پول‌های نو کوشش کرده و پول‌های کهنه را از بازار جمع‌آوری کنند.

این درحالی است که در ۲۵ عقرب رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد که روند گفت‌وگوهای چاپ پول‌های افغانی که پیش از سقوط نظام جمهوری میان بانک مرکزی افغانستان و شرکت فرانسوی چاپ پول آغاز شده بود، اکنون نهایی شده‌است.

شرکت فرانسوی Oberthur Fiduciaire با بانک مرکزی افغانستان توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌است که بربنیاد آن ۳۹۰ میلیون پول،  معادل ۱۰ میلیارد افغانی را چاپ خواهد کرد.

گفته می‌شود که تا اکنون ۲۰ میلیارد افغانی از سوی دو شرکت پولندی و فرانسوی چاپ و به افغانستان فرستاده شده‌است؛ اما تاکنون این پول‌ها وارد چرخه‌ی پولی کشور نشده‌است.