ساینس و تکنالوژی

افتخار آفرینی تیم رباتیک دختران افغانستان در رقابت‌های جهانی فرست گلوبل

تیم رباتیک دختران افغانستان، برنده‌ی دو مدال در رقابت‌های جهانی فرست گلوبل سال ۲۰۲۲ شد.

رقابت‌های جهانی فرست گلوبل، همه ساله به‌میزبانی یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود که امسال شهر جنیوای سویس میزبان این رقابت‌ها بود.

در این رقابت‌ها ۱۶۲ کشور جواز حضور را به‌دست آورده بودند و از افغانستان یک تیم سه نفره در آن اشتراک کرده و برنده‌ی جایزه شدند.

شبنم نورزی، عضو تیم رباتیک افغانستان می‌گوید: «موضوغ مسابقات فرست گلوبل امسال‌، تغییرات اقلیمی بود و ما توانستیم جایزه‌ی مصونیت و رسانه‌های اجتماعی را از آن خود کنیم.»

ناهید رحیمی، عضو دیگر تیم رباتیک افغانستان نیز گفت: «هدف اصلی تیم ما توان‌مندسازی زنان و دختران در افغانستان می‌باشد و ما می‌خواهیم علم و تجربه‌ای را که در رشته‌ی رباتیک، ساینس و تکنولوژی کسب کردیم، به‌علاقه‌مندان انتقال بدهیم.»

در رقابت‌های فرست گلوبل امسال، ۱۸۲ کشور درخواست اشتراک داده بودند؛ اما تنها ۱۶۲ کشور جواز حضور در این رقابت‌ها را به‌دست آوردند که افغانستان یکی از این کشورها بود.

با این حال، محبوبه فعال حقوق زنان، با ابراز خوش‌حالی از پیروزی دختران افغانستان در این رقابت‌ها گفت: «این دستاورد می‌تواند باعث ایجاد انگیزه‌ی بیش‌تر زنان و دختران افغانستان شود و مشتی محکم بر دهان زن‌ستیزان باشد.»

او ادامه داد که افتخار آفرینی دختران رباتیک افغانستان، این پیام را به‌جامعه‌ی جهانی می‌رساند که «زنان و دختران افغانستان، توانایی پیش‌رفت را دارند.»

محبوبه تأکید کرد: «جامعه‌ی جهانی و نهادهای حامی حقوق زنان دست از شعار دادن بردارند و در عمل از زنان افغانستان حمایت کنند.»

در همین حال، باشندگان افغانستان نیز خواهان پشتیبانی از تیم رباتیک دختران افغانستان شدند.

زرغونه، باشنده‌ی هرات، با تبریک گفتن افتخار آفرینی دختران رباتیک افغانستان می‌گوید: «آن‌ها سرمایه‌ی بزرگ افغانستان استند و برای پیش‌رفت شان باید از آن‌ها حمایت کرد.»

تیم رباتیک دختران افغانستان در سال ۲۰۱۷ آغاز به‌فعالیت کرد و در چند سال پسین، با اشتراک در رقابت‌های بین‌المللی، چندین جایزه‌ی جهانی را به‌دست آورده‌است.

در تازه‌ترین مورد، در اوایل جنوری سال جاری میلادی، دختران رباتیک در یک رقابت جهانی ربات‌سازی با اشتراک ۸۸ کشور جهان، مقام دوم را به‌دست آوردند.

قابل ذکر است که پس از روی‌کار آمدن اداره‌ی طالبان، تیم رباتیک دختران افغانستان به‌قطر انتقال داده شدند و اکنون در آن کشور به آموزش و ساخت ربات ادامه می‌دهند.

پس از وضع محدودیت بر آموزش دختران و بسته شدن مکتب‌های دخترانه در کشور، صنف آنلاین آموزش رباتیک برای دختران در ولایت هرات آغاز شده‌است که بیش از ۵۰ دختر در این صنف آنلاین اشتراک می‌کنند.