بازرگانی

کاهش بهای مواد اولیه در بغلان؛ مردم توان خرید را ندارند

بهای مواد اولیه، به‌ویژه روغن، آرد و برنج در شهر پل‌خمری مرکز ولایت بغلان کاهش یافته‎است؛ اما با این حال، مردم توان خرید این اقلام ضروری را ندارند.

شماری از باشندگان ولایت بغلان، با ابراز خرسندی از کاهش بهای این مواد اولیه می‌گویند که نرخ مواد اولیه نسبت به ماه‌های پیش، کاهش یافته‌است.

مردم می‌گویند، با آن‌که بهای مواد اولیه کاهش یافته‌است؛ اما آنان توان خرید آن را ندارند.

عثمان، یکی از باشندگان ولایت بغلان می‌گوید: «قیمت مواد خوراکی ارزان شده؛ اما باید از این هم ارزان‌تر شود؛ چون توان خرید آن را ندارند، به‌همین خاطر ما می‌خواهیم قیمت‌ها باز هم پایین بیاید.»

ناداری و تنگ‌دستی سبب شده‌است تا بیش‌تر باشندگان ولایت بغلان، با آن‌که نرخ‌ مواد اولیه نسبت به‌گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته‌است، نتوانند این مواد را خریداری کنند.

جمیل، یکی دیگر از باشندگان ولایت بغلان می‌افزاید: «مواد خوراکی از سابق کرده ارزان شده؛ اما مردم توانایی خریدش را ندارند؛ چون فعلن کار و بار نیست و مشکلات زیاد است. اگر بخواهیم مواد اولیه‌ی خود را بخریم، بیش‌ترش را قرض می‌گیریم؛ زیرا توان پرداخت پول نقد را هم‌زمان نداریم.»

با این حال، باشندگان پل‌خمری از کاهش بهای مواد اولیه در این وضعیت دشوار اقتصادی ابراز خرسندی می‌کنند و خواهان کاهش بیش‌تر نرخ مواد اولیه در بازار این ولایت استند.

دلیل کاهش بهای مواد اولیه در شهر پل‌خمری چیست؟

شماری از دکان‌داران، علت کاهش بهای مواد اولیه را پایین آمدن نرخ این مواد در بازار جهانی می‌دانند.

مجیب‌الله، یکی از دکان‌داران شهر پل‌خمری در این باره می‌گوید: «نرخ‌ها نسبت به چند ماه گذشته ارزان شده، مثلن یک روغن ۱۰ لیتره از ۱۵۰۰ افغانی به ۱۰۰۰ افغانی رسیده و همین قسم، در نرخ‌ مواد دیگر نیز تفاوت آمده‌است.»

به‌گفته‌ی دکان‌داران، با آن‌که بهای مواد اولیه کاهش یافته‌است؛ اما باشندگان توان خرید آن را ندارند و  مواد اولیه را از آنان قرض می‌برند.

عارف مومند، یکی دیگر از دکان‌داران می‌افزاید: «نرخ مواد اولیه کاهش یافته‌است؛ از نرخ روغن گرفته تا آرد و برنج. مثلن یک بوری آرد در گذشته ۲۸۰۰ بود؛ اما حالا به ۲۳۰۰ افغانی و به‌همین‌گونه قیمت یک‌سیر برنج وطنی هم به ۴۵۰ افغانی رسیده‌است. علت پایین آمدن قیمت‌ها، پایین آمدن قیمت این کالاها در بازارهای جهانی است.»

این در حالی است که پیش از این، هم‌واره باشندگان پل‌خمری از بلندن بودن بهای مواد اولیه شکایت داشتند.