فرهنگ و هنر

هرات میزبان نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان افغانستان و ایران

یک نمایشگاه مشترک سه روزه برای نمایش اثرهای هنری خوشنویسان از افغانستان و ایران امروز دوشنبه در شهر هرات آغاز شد.

در این نمایشگاه ۳۱ اثر از نُه هنرمند از افغانستان و یک خوشنویس از ایران به نمایش گذاشته شده اند. این نمایشگاه به مناسبت میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) برگزار شده است.

محمد صدیقی‌فر، سرقنسول ایران، در هرات در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: «ما آمادگی داریم تا در تمام حوزه‌های هنری کارهای مشترک و موثری را در ماه‌های آینده انجام دهیم. همچنین کارگاه‌های هنری از سوی اساتید ایران در هرات داشته برگزار کنیم و زمینه حضور هنرمندان افغانستان را در ایران فراهم سازیم تا هنرمندان دو کشور از تجارب خود استفاده کنند.»

او افزود: «برگزاری این برنامه‌ها سبب نزدیک شدن هنرمندان دو کشور خواهد شد.»

خوشنویسی در هرات سابقه زیادی دارد و این شهر هنرمندان خوشنویس زیادی را به جامعه هنری فارسی زبانان معرفی کرده است.

مهدی همت یک تن از خوشنویسان هرات که آثاری از او در این نمایشگاه به نمایش درآمده است گفت: «خوشنویسی در افغانستان به ویژه در هرات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در زمان تیموریان به این هنر زیاد توجه شد و اکنون در کشورهای فارسی زبان از جمله ایران و تاجیکستان به این هنر توجه می‌شود.»

محمد پارسیان هنرمند خویشنویس ایرانی که در این نمایشگاه اشتراک کرده است، می‌گوید: «هدف اساسی برگزاری این نمایشگاه علاقمندی بسیار زیبا و والای جوانان و هنرمندان هرات به هنر بود. در گذشته هم چنین نمایشگاه‌هایی در هرات برگزار شده بود،‌ و این علاقمندی باعث شد با اتفاق ۹ تن از خویشنویسان هرات این نمایشگاه را برگزار کنیم.»

هنرمندان خوشنویسی می‌گویند که هم‌اکنون بیش از ۶۰ نوع خط در خوشنویسی زبان فارسی وجود دارد و هنرمندان سرشناس زیادی در هنر کهن خوشنویسی آثار فاخری را خلق کرده‌اند.

انجمن خطاطان و خوشنویسان هرات ۳۰ سال پیش کار خود را آغاز کرد و استادان زیادی برای اینکه این هنر به باد فراموشی سپرده نشود به خلق اثر و آموزش هنرجو پرداختند. هنرمندانی که هیچ حمایتی از آنها نشده است.

شماری از باشندگان شهر هرات که برای تماشای آثار ارائه شده در این نمایشگاه به محل برگزاری آن آمده‌اند با قدردانی از برگزار کنندگان خواستار افزایش برنامه های این چنینی در شهر باستانی هرات شدند.

سکینه حسینی باشنده شهر هرات می‌گوید: «تابلوهایی که در این نمایشگاه دیدیم آثار خیلی زیبابی هستند هرکدام شان مفهوم مخصوص به خود را داشتند. من امیدوارم که از این پس شاهد برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باشیم.»

هر چند در طول چهار دهه گذشته جنگ و ناامنی به هنرمندان کشور اجازه نداده که بر روی تولید آثار و آموزش هنر در زمینه‌های مختلف کار کنند با این حال هرات هنرمندان برجسته‌ای را در خود جای داده است.

کتیبه‌های خوشنویسی موجود در بناهای تاریخی که از زمان حکومت سلجوقیان، غزنویان، غوریان و تیموریان برجای مانده نشان میدهد که هرات در طول سالیان دراز همواره مورد توجه ادیبان و هنرمندان بوده و حالا این گنجینه های ارزشمند به ما رسیده است.