افغانستان

طالبان دختران معترض را «لت و کوب کردند و باخود بردند»

شماری از زنان در در اعتراض به حمله روز گذشته به مرکز آموزشی کاج، امروز در غرب کابل به خیابان‌ رفتند که طالبان با لت‌وکوب معترضان به این تجمع اعتراضی پایان دادند.

معترضان با سردادن شعارهایی مثل «هم‌وطن هم‌وطن؛ همراه شو همراه شو»، «نه بر مرگ نسل کشی»، «خاموشی خیانت است» و «نسل کشی را متوقف کنید» از مردم افغانستان و جامعه جهانی خواستند نسبت به این حادثه سکوت نکنند.

ژولیا پارسی از فعالان مدنی کابل که در اعتراضات امروز پایتخت حضور داشته با نشر یک ویدیو گفته است: «اعتراض امروز ما زنان در کابل به خشونت کشیده شد. تمام دخترانی که همراه ما بودند توسط طالبان لت و کوب شدند و دندان‌هایشان شکست. یکی از خانم‌ها به نام شهلا را تا حدی لت کردند که به شفاخانه فرستادیم.»

او در ادامه افزوده: «طالبان دختران را به حدی لت کردند و شلاق زدند که تاکنون ما اینطور ندیده بودیم. همه دخترانی که از طرف برچی آمده بودند را با خود بردند».

به گفته شاهدان عینی که در امروز در تجمع اعتراضی شماری از زنان در پایتخت حضور داشتند، طالبان به خبرنگاران اجازه ندادند که از این اعتراضات فیلم‌برداری کنند و آن‌ها را لت و کوب کرده‌اند.

دفتر نمایندگی ملل متحد یا یوناما، در یک پیام تویتری از برخورد طالبان با زنان معترض انتقاد کره و گفته است: «صحنه‌های ازیت کننده‌ی از زنانی که امروز در کابل پس از حمله‌ی روز جمعه در منطقه‌ی هزاره‌ها، خواهان محافظت بیشتر از جامعه‌شان اند، با خشونت بیشتر روبرو می شوند».

یوناما در ادامه نوشته است: «از طالبان می خواهیم که از حقوق همه مردم افغانستان محافظت کنند و به کاربرد اسلحه برای جلوگیری از حق اعتراض صلح‌آمیز، پایان دهند».

در عین حال، رینا امیری، فرستاده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، در واکنش به سرکوب اعتراض امروز زنان در کابل در تویترش نوشته است: «هرنوع ادعای حکومت‌داری با اعتبار باید از آسیب‌پذیرترین‌ها حفاظت کند، نه این‌که به دنبال سرکوب و خاموش سازی آن‌های باشد که در برابر خشونت و تهدید تقاضای حفاظت دارند. این‌گونه بی‌رحمی در برابر مادران غم‌دیده نشان دهنده‌ی ضعف و ترس است، نه قدرت و اقتدار».

این تجمع اعتراضی در واکنش به انفجار روز گذشته در مرکز آموزشی کاج در دشت برچی کابل، جایی که بیشتر ساکنان آن از قوم هزاره و شیعه مذهب هستند، برگزار شد.

در سال‌های پسین به گونه‌ی مداوم مراکز فرهنگی و آموزشی بخش‌های عمدتاً هزاره‌نشین شهر کابل هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند. این مساله سبب شده است که فعالان مدنی و سیاسی با راه اندازی هشتگ‌های #نسل‌کشی‌هزاره و #STOPHAZARAGENOCIDE از این حملات به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرده اند.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها شمار قربانیان انفجار روز جمعه به ۳۲ تن افزایش یافته و ۴۰ تن دیگر در این انفجار زخمی شده‌اند. مقام‌های طالبان تنها کشته شدن ۱۹ نفر را تایید کرده اند. اما گواهان این رویداد می گویند که ممکن است تلفات خیلی بیشتر از آمار رسمی باشد.

به گفته شاهدان عینی بیشتر جان باخته‌گان این رویداد دختران بوده‌اند.

این یک اقدام شنیع بود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حمله‌ انتحاری بر مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل را «شنیع» توصیف کرده و از طالبان خواسته است که از حقوق مردم افغانستان برای دسترسی به آموزش محافظت کنند.

گوترش درتوئیتی نوشت که ده‌ها دختر و پسر نوجوان در یک حمله‌ «شنیع» بر یک مرکز آموزشی در شهر کابل کشته شده‌اند. وی در ادامه از مقامات طالبان خواست تا از حقوق تمام مردم افغانستان-صرف نظر از قومیت و جنسیت-برای دسترسی ایمن و مطمئن به آموزش محافظت کنند.

این پنجمین انفجار در یک ماه گذشته است که در کابل رخ می دهد. بیشتر قربانیان این حمله‌ها افراد ملکی بوده اند.