افغانستان

مبدل شدن ۳۴ مکتب در پنجشیر و کاپیسا به پاسگاه‌های طالبان

یک کلاس درس در پنجشیر

اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه نشان می‌دهد که از ساختمان‌های حداقل ۳۴ مکتب در ولایت‌های مرکزی پنجشیر و کاپیسا از سوی طالبان به حیث پاسگاه کار گرفته می‌شود.

به گفته منابع، از این میان ۳۲ مکتب آن در پنجشیر به حیث پاسگاه از سوی طالبان کار گرفته می‌شوند که دانش آموزان این مکتب‌ها مجبور شده‌‎اند زیر سایه درختان به صنف‌های درسی‌شان را برگزار کنند.

پنجشیر یکی از ولایت‌هایی است که طالبان با بیشترین مقاومت نظامی از سوی جبهه مقاومت روبرو هستند.

از میان ۳۲ مکتب شش مکتب آن در ولسوالی‌های دره، پریان و حصه اول پنجشیر به تازگی به پاسگاه طالبان تبدیل شده است.

به گفته منابع، طالبان صنف‌های درسی در مکاتب را به آشپزخانه، خوابگاه و انبار سلاح تبدیل کرده‌اند.

یکی از این منابع به آمو گفت: «هر گاه که جنگ در پنجشیر شدت پیدا می‌کند، طالبان نیروی بیشتر اعزام می‌کنند و آنان در مکتب‌ها جابجا می‌شوند.»

بربنیاد سندی که در دسترس تلویزیون آمو قرار گرفته است، ۷ مکتب و مدرسه دینی در ولسوالی عنابه، ۴ مکتب دخترانه و پسرانه در ولسوالی شتل، ۶ مکتب دخترانه و پسرانه در ولسوالی رخه، ۲ مکتب و مدرسه دینی در ولسوالی حصه اول، ۴ مکتب پسرانه و دخترانه در بازارک، ۲ مکتب پسرانه و دخترانه در ولسوالی دره، ۵ مکتب پسرانه و دخترانه در ولسوالی پریان و ۲ مکتب پسرانه و دخترانه در ولسوالی آبشار در ولایت پنجشیر از سوی طالبان به حیث سنگر یا پاسگاه کار گرفته می‌شوند.

شجاع دانش آموز صنف دهم یکی از این مکتب‌ها به تلویزیون آمو می‌گوید: «طالبان با سنگر گرفتن شان در مکتب برای ما مزاحمت ایجاد کرده و گاه و ناگاه در نزدیکی مکتب دست به شلیک‌های خودسرانه می‌زنند.»

آرزو دانش آموز صنف پنجم یکی از مکتب‌های دخترانه در پنجشیر نیز در این باره گفت: «ما از تفنگ‌ها طالبان می‌ترسیم. وقتی آنها به مکتب ما می‌آیند ما مجبور هستیم زیر سایه درختان و یا زیر آفتاب درس بخوانیم.»

در همین حال، دو منبع محلی در ولایت کاپیسا در همسایگی پنجیشر، به آمو گفتند که طالبان در دو مکتب دخترانه و پسرانه در ولسوالی حصه اول این ولایت پاسگاه ایجاد کرده اند.

در کنار این، به گفته منابع، ده‌ها خانه شخصی در ولایت‌های پنجشیر و کاپیسا نیز به سنگر یا پاسگاه طالبان مبدل شده اند.

آگاهان کارگیری از مکان‌های آموزشی، عام المنفعه و خانه‌های مسکونی به حیث محل استقرار نظامیان را خلاف قوانین جنگ می‌دانند.

اسدالله ندیم آگاه امور نظامی می گوید: «نباید طرف‌های درگیر جنگ از مکان‌های عام المنفعه استفاده کنند و اگر غیرنظامیان در این مکان‌ها کشته شوند از جرایم جنگی به شمار می‌رود.»

طالبان اما کارگیری از همه این مکتب‌ها به حیث پاسگاه را رد می‌کنند.

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی پنجشیر، می‌گوید که نیروهای آنان تنها از سه مکتب در این ولایت به حیث سنگر کار می‌گیرند.

او می‌گوید: «ما تلاش داریم تا نظامیان را از این سه مکتب بیرون کنیم.»

این در حالی است که طالبان بارها در پنجشیر متهم به بدرفتاری، شکنجه، قتل غیرنظامیان و وارد شدن به حریم خصوصی مردم شده‌اند، مواردی که طالبان آن را نپذیرفته و رد می‌کنند.

بربنیاد آمارها، ولایت پنجشیر دارای ۱۵۰ مکتب و مدرسه است که از این میان ۴۵ مکتب دخترانه، ۶۴ مکتب پسرانه و ۴۱ مکتب دیگر مختلط (دختر و پسر) است.