Uncategorized @fa

آغاز کارزار گردآوری پول برای زلزله زدگان شرق کشور

پس از زلزله شدید در ولایت‌های شرقی کشور، باشندگان ولایت‌های مختلف به شمول جوزجان و بغلان در شمال کشور برای گردآوری پول برای خانواده‌های متضرر از این رویداد مهیب تلاش‌های خود را آغاز کردند.

از این میان شماری از باشندگان شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان کارزار جمع‌آوری پول نقد را برای آسیب‌دیدگان این زمین لرزه‌ها آغاز کرده‌اند.

این روند روز گذشته(جمعه، ۳ سرطان) از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان با هماهنگی خبرنگاران، جوانان و باشندگان این ولایت آغاز شده است.

در این کارزار با گذاشتن صندوق در جاده‌های شهر شبرغان کوشیده می‌شود که برای آسیب‌دیدگان زمین لرزه مرگبار در ولایت‌های یاد شده کمک‌های نقدی جمع‌آوری شود.

مولوی سیف‌الدین معتصم رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان می‌گوید که کارزار گردآوری پول قرار است تا مدت پنج روز ادامه پیدا کند.

آقای معتصم بر شفافیت این روند تاکید می‌ورزد و می‌گوید که پول‌ نقد جمع‌آوری شده بر بنیاد یک برنامه‌ی منظم به آسیب‌دیدگان زمین لرزه‌ اخیر در شرق کشور رسانده می‌شود.

آقای معتصم می‌گوید: «ما امروز کمپاین جمع‌آوری پول را با همکاری خبرنگاران، جوانان و مردم شهر شبرغان آغاز کردیم. این صندوق‌ها تا پنج روز در شهر است مردم می‌توانند برای کمک به براداران خود پول بیاندازند.»

آقای معتصم از افراد و بازرگانان محلی می‌خواهد که در شرایط بد اقتصادی که اکنون حاکم است برای دستگیری از مردم آسیب‌دیده‌ی این ولایت‌ها کمک رسانی کنند.

وی می‌افزاید: «مردم ما در شرایط بد اقتصادی که فعلا دارند واقعا نیاز به یاری دارند. تاجران و دیگر افراد باید دست نیازمندان را بگیرند.»

با این حال شماری از جوانانی که به گونه رضاکارانه به این روند پیوسته‌اند، می‌گویند که این کارزار می‌تواند فرصت همدلی و همدردی را در راستایی دستگیری از آسیب‌دیده‌گان زمین‌ لرزه‌ فراهم سازد.

شمس‌الله احمدی یکی از جوانان ولایت جوزجان می‌گوید: «کمک‌ به کارزار جمع‌آوری پول به نیازمندان ولایت‌های خوست، پکتیکا و پکتیا یک نیاز اساسی در شرایط کنونی است و مردم باید با این روند همراه شوند.»

جوزجانی‌ها تنها کسانی نیستند که روند گردآوری کمک‌های نقدی برای آسیب‌دیده‌گان زمین لرزه‌های اخیر در ولایت‌های پکتیکا، پکتیا و خوست را آغاز کرده‌اند.

این کارزار هم‌زمان به هدف پشتیبانی از خانواده‌هایی که تمام هست و بودشان را در این رویداد خونین از دست داده‌اند در بیشتر ولایت‌های کشور آغاز شده است.

این کارزار در حالی آغاز شده است که اوایل بامداد روز چهارشنبه هفته‌ی جاری زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۵.۹ درجه‌ی ریشتر ولایت‌های پکتیکا و خوست را لرزاند.

طالبان تلفات این زمین‌لرزه را بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ کشته و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ زخمی اعلام کرده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) اما با نشر گزارشی، گفته است که حدود ۷۷۰ نفر در ولسوالی‌های برمل و گیان پکتیکا و ولسوالی سپیره ولایت خوست جان باخته و یک‌هزار و ۴۵۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

از سویی هم بر بنیاد اطلاعات در نتیجه این رویدادها یک هزار و پنج‌صد خانه، در ۱۴ روستای ولایت‌های پکتیکا و خوست تخریب شده‌اند. باشنده‌‌های این محل که زنده مانده‌اند اکنون بی‌سرپناه اند.

پس از وقوع این زمین‌لرزه، در کنار حکومت طالبان شماری از کشورهای منطقه، نهادهای امدادرسانی ملی و بین‌المللی برای آسیب‌دیدگان محموله‌های کمکی فرستاده‌اند.

در تازه‌ترین مورد کشور بریتانیا برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان این زمین لرزه‌‌ها، ۲.۵ میلیون پوند کمک کرد و آن را به فدارسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر افغانی تصمیم کرده است.

در همین حال، کارزار گردآوری پول برای آسیب دیدگان زلزله‌های پسین در ولایت های خوست و پکتیکا در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان نیر آغاز شده است.

مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان می‌گویند که کار زار گردآوری پول را به کسانی که در نتیجه وقوع زلزله در ولایت‌های خوست و پکتیکا زیان‌مند شده‌اند، یک نیاز می‌دانند و تأکید می‌ورزند که این کارزار برای سه روز ادامه خواهد داشت.

از سویی هم برخی از جوانان رضا کار که در راه اندازی این کارزار برای قربانیان سهم گرفته‌اند، می‌گویند: « حادثه ولایت‌های پکتیکا و خوست خیلی غم انگیز بود ما بخاطر رفع مسئولیت خود این کمپاین را راه‌اندازی نمودیم تا برای آسیب دیدگان کاری کرده باشیم این درد مشترک است و ما خود را در اندوه و غم هموطنان پکتیکا و خوست شریک می‌دانیم.»

گفتنی است که باشندگان ولایت‌های خوست و پکتیا در نتیجه‌ زلزله در کنار زیان‌های جانی، زیان‌های هنگفت مالی نیز متحمل شده‌اند.