محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، ادعای ایالات متحده مبنی بر استفاده از داراییهای آزادشده ایران برای خرید محصولات کشاورزی امریکایی را رد کرده و آن را «دروغ» خوانده است.
قالیباف روز پنجشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که امریکا بهدروغ ادعا میکند داراییهای آزادشده ایران صرف خرید محصولات کشاورزی این کشور خواهد شد.
او افزود: «تنها محصولی که ما برداشت میکنیم، همان چیزی است که شما سالها پیش کاشتهاید؛ دههها بیاعتمادی.»
رئیس مجلس ایران همچنین با انتقاد از سیاستهای واشنگتن، گفت که این بیاعتمادی نتیجه دههها روابط پرتنش میان دو کشور است.
او در ادامه با لحنی کنایهآمیز افزود که امریکا «سویای تراریخته، وعدههای عملنشده و حرفهای بیارزش» صادر میکند.
این گفتهها در حالی مطرح شده است که مقامهای امریکایی درباره نحوه استفاده از داراییهای آزادشده ایران اظهارنظرهایی داشتهاند.
با این حال، مقامهای ایرانی تأکید دارند که هیچ الزامی برای هزینهکرد این داراییها در خرید محصولات امریکایی وجود ندارد.
در همین حال، مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از دیدار با مقامهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین، ایران را تهدیدی بزرگتر برای اروپا نسبت به امریکا توصیف کرد.
او همچنین گفت که هیچ گفتوگویی درباره ایجاد صندوق یا بودجه بازسازی ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام نشده است.
روبیو همچنین گفت که کشورهای خلیج فارس از اعمال عوارض یا هزینه برای عبور کشتیها از تنگه هرمز حمایت نمیکنند.
این در حالی است که تهران از احتمال اعمال هزینههایی تحت عنوان «خدمات دریایی» برای عبور از این آبراه راهبردی سخن گفته است.
همزمان، سپاه پاسداران ایران نسبت به استفاده از مسیرهای جدید عبور از تنگه هرمز هشدار داده و گفته است که تنها مسیر مورد تأیید ایران برای تردد کشتیها معتبر است و با موارد نقض این محدودیتها برخورد خواهد شد.
