مهاجرت

بیش از ۳۴۰ شهروند کشور از زندان‌های پاکستان آزاد شدند

عکس از مهاجران آزاد شده کشور از زندان‌های پاکستان

وزارت مهاجران اداره طالبان گفته است که در جریان هفته جاری، دست‌کم ۳۴۴ شهروند کشور از زندان‌های مختلف پاکستان آزاد شده و به افغانستان برگشته‌اند.

این وزارت در خبرنامه‌ای در اکس، دلیل بازداشت این شهروندان را نداشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان عنوان کرده است.

به گفته طالبان، این افراد که شامل خانواده‌ها و مجردان می‌شدند، ۲۳۲ تن آنان از طریق گذرگاه تورخم و ۱۱۲ تن دیگرشان از مسیر سپین بولدک وارد کشور شده‌اند.

این در حالی است که در یک هفته پیش از این نیز ۴۸۵ مهاجر کشور از زندان‌های پاکستان آزاد شدند و به افغانستان بازگشتند.

پاکستان در ماه‌های اخیر روند بازداشت و اخراج مهاجران افغانستان فاقد مدارک اقامتی را تشدید کرده است. این روند از اواخر سال ۲۰۲۳ آغاز شد و تاکنون بیش از دو میلیون هزار مهاجر افغانستان از پاکستان به کشور بازگردانده شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی بارها نسبت به پیامدهای انسانی بازگشت گسترده مهاجران به افغانستان هشدار داده‌اند و گفته‌اند که بسیاری از بازگشت‌کنندگان در شرایط دشوار اقتصادی و با کمبود خدمات اولیه روبه‌رو هستند.