غرب آسیا

وزیر خارجه امریکا: پیش‌رفت در مذاکرات با ایران وجود دارد

عکس از مارکو روبیو در پایان نشست اعضای ناتو در سویدن با خبرنگاران

مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که امریکا در مسیر دستیابی به توافقی با ایران به پیشرفت‌هایی رسیده، اما هنوز کار بیشتری لازم است.

در همین حال، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که اختلافات دو طرف همچنان عمیق و قابل توجه است.

این در حالی است که در چارچوب تلاش‌های دیپلوماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها، رئيس ارتش پاکستان روز جمعه وارد تهران شد تا میانجی‌گری را ادامه دهد. رسانه‌های ایرانی نیز گزارش داده‌اند که وزیر خارجه ایران و وزیر داخله پاکستان در تهران دیدار کرده‌اند.

قطر نیز یک هیئت مذاکره‌کننده به پایتخت ایران فرستاده است. این هیئت با هماهنگی امریکا تلاش می‌کند اختلاف‌های اصلی میان طرفین را حل کند؛ آن هم شش هفته پس از آغاز آتش‌بسی شکننده.

با این‌که برخی اختلاف‌ها کاهش یافته‌اند، هنوز مسائل حساسی درباره اورانیوم غنی‌شده ایران و کنترول بر تنگه هرمز باقی مانده است؛ تنگه‌ای که بسته شدن آن از زمان آغاز جنگ، بحران جهانی انرژی را به‌وجود آورده است.

مارکو روبیو پس از نشست وزیران ناتو در هلسینگبورگ سویدن به خبرنگاران گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است. نه می‌خواهم در مورد آن اغراق کنم و نه آن را کم‌ اهمیت جلوه دهم. هنوز کار بیش‌تری باید انجام شود. هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما امیدوارم برسیم.»

خبرگزاری نیمه‌رسمی تسنیم به نقل از منبعی نزدیک به مذاکرات گزارش داده که گفتگوها ادامه دارد. این منبع افزود در برخی موضوعات پیش‌رفت‌هایی حاصل شده، اما تا زمانی که همه مسائل مورد اختلاف حل نشوند، توافقی به دست نخواهد آمد.

وزیر خارجه امریکا همچنین اظهارات روز پنجشنبه خود را تکرار کرد و گفت طرح ایران برای دریافت عوارض عبور از تنگه‌ای که یک‌پنجم نفت و گاز طبیعی مایع جهان از آن عبور می‌کند، «غیرقابل قبول» است.

او افزود: «ما با گروه بسیار دشواری از افراد طرف هستیم و اگر این وضعیت تغییر نکند، رئیس‌جمهور به‌ وضوح گفته گزینه‌های دیگری هم دارد.»

با این حال دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، روز جمعه گفت به دلیل لزوم حضور در واشنگتن «در این دوره مهم زمانی»، در مراسم عروسی پسر بزرگش در آخر هفته شرکت نخواهد کرد، اما توضیح بیش‌تری نداده است.