علیرضا مرحمتی، قنسول ایران در هرات، گفته است که با وجود تنشها و درگیریها در ایران، روند ترانزیت کالاهای تجارتی میان دو کشور متوقف نشده و همچنان جریان دارد.
او امروز پنجشنبه (۱۴ حوت) در یک نشست خبری گفت که با وجود جنگ در ایران و حملههای مشترک ایالات متحده و اسرائیل که ممکن است در برخی بنادر چالشهایی ایجاد کرده باشد، تلاشها برای ادامه تجارت میان ایران و افغانستان ادامه دارد.
به گفته او، کالاهای خریداریشده تاجران افغانستان در حال انتقال است و روند توزیع ویزه نیز ادامه دارد.
هر چند به گفته قنسول ایران شمار متقاضیان بهدلیل شرایط جنگی کاهش یافته است.
وی همچنین از افزایش بازگشت مهاجران افغانستان از ایران خبر داده و گفته است احتمال دارد این روند در روزهای آینده افزایش یابد.
این در حالی است که در پی تنشها در ایران و مسدود بودن گذرگاههای کشور با پاکستان، منابع محلی بهآمو میگویند، بهای موارد خوراکی، بهویژه آرد در ولایتهای غربی کشور افزایش یافته است.
منابع میگویند این افزایش در حالی رخ داده که بخش بزرگی از آرد مورد نیاز باشندگان ولایتهای غربی کشور از طریق واردات از قزاقستان و پاکستان تأمین میشود.
منابع محلی همچنان میگویند بهای یک بوری آرد ۴۰ کیلویی که پیش از این ۱۱۰۰ افغانی بود، اکنون با افزایش ۲۰۰ افغانی به فروش میرسد. همچنان بهای یک بوری آرد قزاقستان ۵۰ کیلویی از ۱۳۰۰ افغانی به ۱۵۰۰ افغانی رسیده است.
