منابع محلی از تخار به آمو گفته اند که نیروهای استخبارات طالبان در ولسوالی چاهآب، روند بازداشت معترضان در این ولسوالی را آغاز کرده است.
به گفته منابع، در یک هفته گذشته، سه تن به نامهای محمد امین، محمد هاشم و قرهخان از روستاهای مختلف ولسوالی چاهآب از سوی استخبارات طالبان بازداشت شدهاند.
منابع افزودهاند که برخی از بزرگان محل برای مذاکره در مورد رهایی این افراد نزد مقامهای محلی طالبان رفتهاند؛ اما سرنوشت بازداشتشدگان تاکنون روشن نیست.
طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفتهاند.

این اعتراضها بر سر استخراج معدنهای طلا در چاهآب در نیمههای ماه گذشته خورشیدی آغاز شد و چندین روز ادامه داشت؛ اعتراضهایی که به خشونت نیز کشانده شد و در آن دستکم ۵ تن کشته شدند و ۱۶ تن دیگر زخم برداشتند.
با وجود استخراج معدن طلا در ولسوالی چاهآب ولایت تخار، برخی از باشندگان این ولسوالی گفتهاند که تاکنون هیچگونه خدمات اجتماعی برای مردم محل فراهم نشده است.
آنان تأکید کردند که در برابر استخراج معدن، مردم خواستار فراهمسازی خدمات اولیه، بازسازی جادهها و تأمین برق هستند.
