غرب آسیا

رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با پوتین از عادی سازی اوضاع خبر داد

مسعود پزشکیان رئيس جمهور ایران

خبرگزاری دولتی روسیه «تاس»، روز جمعه گزارش داده که رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، از اقدامات دولت ایران برای کاهش تنش‌ها و عادی‌سازی اوضاع داخلی خبر داده است.

بر اساس بیانیه‌ای که کرملین منتشر کرده، مسعود پزشکیان در این تماس تلفنی، ولادیمیر پوتین را در جریان «تلاش‌های فعال» مقام‌های ایرانی برای عادی‌سازی وضعیت در کشور قرار داده است.

در این گفت‌وگو، دو طرف بر ضرورت کاهش هرچه سریع‌تر تنش‌ها تأکید کرده‌اند. به‌گفته کرملین، روسیه و ایران مواضعی «همسو» در حمایت از تنش‌زدایی پیرامون ایران و در سطح منطقه دارند و بر حل‌وفصل اختلاف‌ها «صرفاً از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک» تأکید کرده‌اند.

همچنین مسکو و تهران بر تمایل خود برای گسترش همکاری‌های دوجانبه و پیشبرد پروژه‌های مشترک تأکید کرده‌اند.
در بیست روز گذشته تظاهرات مردمی در ایران که به دلیل افزایش نرخ ارز آغاز شد، براساس آمار رسمی یک نهاد حقوق بشری ۳۴۲۸ تن کشته برجای گذاشته است.

در همین حال ایالات متحده تحریم‌های تازه‌ای را علیه شماری از مقام‌های امنیتی و شبکه‌های مالی ایران اعمال کرد و آن‌ها را به سازماندهی سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز و پول‌شویی میلیاردها دالر از درآمدهای نفتی متهم ساخت.

وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه، اعلام کرد این تحریم‌ها یک روز پس از آن وضع شده که دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفته بود «از طریق منابع موثق» به او اطلاع داده شده که برنامه‌های اعدام در ایران متوقف شده است؛ ادعایی که هم‌زمان با تشدید سرکوب معترضان مطرح شده است.

شورای امنیت ملل متحد روز پنج‌شنبه پس از برگزاری جلسه اضطراری درباره اعتراض‌های مرگبار سراسری در ایران، نسبت به تشدید اوضاع در این کشور هشدار داد. این در حالی است که تهران تأکید کرده در صورت هرگونه «تهاجم» پاسخ خواهد داد و واشنگتن نیز از سرکوب اعتراض‌ها در برابر حکومت انتقاد کرده است.

در این جلسه همچنین نمایندگانی از جامعه مدنی ایران، از جمله مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی-امریکایی، سخن گفتند و از جامعه جهانی خواستند در برابر مقام‌هایی که مسئول خشونت علیه معترضان هستند، اقدام عملی انجام دهند.