رسانه هندی هندو گزارش داده است که برای نخستینبار پس از بهقدرت رسیدن طالبان در افغانستان، یک دیپلمات آنان برای اداره سفارت افغانستان وارد هند شده است.
بر بنیاد این گزارش، نور احمد نور، از مقامهای ارشد وزارت امور خارجه طالبان، وارد دهلی نو شده و قرار است بهعنوان کاردار سفارت افغانستان فعالیت کند.
منابع به این رسانه گفتهاند که این اقدام در پی توافقهای بهدستآمده پس از سفر امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، به هند در اکتوبر ۲۰۲۵ صورت گرفته است؛ سفری که طی آن متقی با اس. جایشانکر، وزیر امور خارجه هند، دیدار داشت.
نور احمد نور از چهرههای ارشد طالبان است که در جریان سفر رسمی یکهفتهای امیرخان متقی به هند، او را همراهی کرده و از مدرسه دارالعلوم دیوبند نیز بازدید کرده بود.
او همچنین در دسمبر ۲۰۲۵ به بنگلادش سفر کرد و بنا بر گزارش رسانههای این کشور، با شماری از رهبران اسلامگرا دیدار داشته است.
به گفته منابع این رسانه، آقای نور هنوز نامه رسمی انتصاب خود را به وزارت امور خارجه هند ارائه نکرده و این وزارت نیز تاکنون بهگونه رسمی این انتصاب را اعلام نکرده است.
پیش از این، تلاش طالبان برای معرفی یک کاردار در سفارت افغانستان در دهلی در اپریل ۲۰۲۳ ناکام ماند؛ زمانی که فرد معرفیشده از سوی طالبان با مخالفت کارکنان سفارت روبهرو شد و اجازه ورود به ساختمان سفارت را نیافت.
با این حال، طالبان بعداً موفق شدند نماینده خود را در قنسولگری افغانستان در بمبئی مستقر کنند.
هند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، طالبان را بهعنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نمیشناسد. با این وجود، دهلی نو پس از بازگشایی مأموریت فنی خود در کابل در سال ۲۰۲۲، سطح تعاملات خود با طالبان را افزایش داده است.
وزارت امور خارجه هند در ۲۱ اکتوبر سال گذشته گفت که مأموریت این کشور در کابل به سطح سفارت ارتقا مییابد؛ اقدامی که به گفته مقامهای هندی، با هدف گسترش تعامل دوجانبه با طالبان انجام شده است.
طالبان نیز گفتهاند که در چارچوب این روند، دیپلماتهای خود را در دهلی نو مستقر میکنند.
به گزارش هندو، در حال حاضر پرچم سهرنگ دولت پیشین افغانستان و کارکنان فعلی سفارت در دهلی باقی خواهند ماند؛ اما احتمال میرود پس از آغاز رسمی کار دیپلمات طالبان و در دست گرفتن کنترل سفارت، این وضعیت تغییر کند.
