وزارت مهاجران زیر اداره طالبان میگوید که ۹۲ شهروند کشور پس از آزادی از زندانهای مختلف پاکستان به کشور برگشتهاند.
به گفته این وزارت، این مهاجران از یک روز تا دو ماه را در زندانهای پاکستان سپری کردهاند.
طالبان در مورد علت زندانی شدن این شهروندان کشور چیزی نگفتهاند؛ اما پیش از این اکثر شهروندان افغانستان به دلیل نداشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان بازداشت و زندانی شدهاند.
این در حالی است که ملل متحد پیش از این گفت که در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن، عمدتاً از ایران و پاکستان، به کشور بازگردانده شدهاند. به گفته این سازمان، این روند فشارهای زیادی بر منابع محدود افغانستان وارد کرده است.
پاکستان همچنین به تازگی بازداشت مهاجران افغانستان را نیز افزایش داده است. برخی مهاجران پیش از این به آمو گفتند که با رفتار نامناسب از سوی پولیس پاکستان روبهرو هستند.
نهادهای بینالمللی بارها هشدار دادهاند که بسیاری از بازگشتکنندگان بدون امکانات کافی و در شرایطی دشوار به کشور باز میگردند و نبود زیرساختهای لازم، خطر فقر، آوارگی دوباره و بحرانهای انسانی را افزایش میدهد.
