غلام حسین مظفری، والی خراسان رضوی، گفته است که پیشنهاد تبدیل منطقه آزاد تجاری-صنعتی دوغارون به یک منطقه آزاد مشترک میان ایران و افغانستان در حال بررسی است.
به گزارش ایرنا، این مقام ایران گفته که این طرح میتواند رفتوآمد بازرگانان دو کشور را آسانتر کند.
اقای مظفری افزوده که تشکیلات اداری منطقه آزاد دوغارون بهتازگی مستقر شده و مقامهای ایرانی پیشنهاد دادهاند این منطقه بهصورت مشترک میان دو کشور اداره شود تا محدودیتهای مرزی کاهش یابد.
به گفته او، این پیشنهاد هماکنون در سطح وزارتخانههای طالبان در حال بررسی است.
والی خراسان رضوی افزوده که حجم صادرات سالانه ایران به افغانستان از طریق مرز دوغارون حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر است، اما واردات از افغانستان سهم کمی در مبادلات تجاری دارد.
به گفته او، با سرمایهگذاری در صنایع تبدیلی میتوان مواد خام را از افغانستان وارد کرد و زمینه افزایش همکاریهای اقتصادی دو طرف را فراهم ساخت.
آقای مظفری همچنین از شکلگیری یک منطقه ویژه اقتصادی معدنی در شهرستان خواف خبر داده و گفته که یک شرکت خصوصی برای ساخت جاده میان معادن ایران و افغانستان اعلام آمادگی کرده است.
ایران در دو سال گذشته تلاشهایی را برای ایجاد روابط اقتصادی با افغانستان آغاز کرده است.
ایران به دلیل تحریمهای امریکا و غرب تلاش دارد که صادرات خود را به کشورهای منطقه از جمله افغانستان و آسیای میانه گسترش دهد.
