حقوق بشر

طالبان ۱۴ تن را در دو ولایت شلاق زدند

عکس از آرشیف

در ادامه مجازات بدنی افراد، دادگاه عالی طالبان امروز دوشنبه در اعلامیه‌‌هایی گفته است که ۱۴ تن به اتهام «استفاده و فروش مواد مخدر، و زنا و لواط» در ولایت‌های پروان و کنر در برابر دید همگان شلاق زده شدند.

اعلامیه می‌افزاید که ۱۲ تن از این افراد در پروان به ۱۰ تا ۱۵ ضربه شلاق و از یک سال تا سه سال و یک ماه زندان محکوم شده‌اند.

به گفته دادگاه عالی طالبان، این حکم از سوی محکمۀ ابتدایی شهری ولایت پروان صادر شده بود و پس از تأیید دادگاه عالی طالبان، تطبیق شده است. این مجازات‌ها در محضر عام و با حضور مقام‌های قضایی و محلی اجرا شده‌اند.

طبق خبرنامه دیگر طالبان ۲ تن دیگر نیز در کنر به دو سال زندان و ۲۰ تا ۳۹ ضربه شلاق محکوم به مجازات شدند.

بر بنیاد اطلاعات ارائه‌شده، پیش از اجرای حکم، در گردهمایی شماری از مقام‌های قضایی و استخباراتی طالبان درباره موضوعات قصاص، تعزیرات، و پیامدهای استفاده و خرید و فروش مواد مخدر سخنرانی کردند. در این سخنرانی‌ها، از مواد مخدر به‌عنوان عاملی برای آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه مرگ جوانان و نوجوانان، یاد شده است.

همچنین رئیس محکمۀ مرافعه طالبان در این برنامه گفته است که پدیده مواد مخدر از «بقایای حکومت‌های پیشین» است و مبارزه با استفاده و تجارت آن را مسئولیت همگانی دانسته است. او تأکید کرده که تطبیق احکام شرعی به گفته طالبان، به هدف «خیر و فلاح جامعه» انجام می‌شود.

مجازات بدنی، از جمله شلاق در ملأ عام، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان به‌گونه گسترده اجرا شده و همواره با واکنش‌های انتقادی نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی روبه‌رو بوده است. این نهادها چنین مجازات‌هایی را ناقض حقوق بشر و کرامت انسانی می‌دانند، اما طالبان تأکید دارند که این احکام بر اساس تفسیر آنان از شریعت اسلامی تطبیق می‌شود.