جهان

ایران حمله نظامی امریکا به ونزوئلا را محکوم کرد

عکس از رسانه‌های ونزوئلایی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نشر بیانیه‌ای، حمله نظامی امریکا به ونزوئلا را به‌شدت محکوم کرده و آن را نقض آشکار «حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» این کشور دانسته است.

در این بیانیه، که روز شنبه منتشر شده، آمده است که اقدام نظامی ایالات متحده علیه ونزوئلا، مغایر با اصول بنیادین منشور ملل متحد و قواعد اساسی حقوق بین‌الملل است.

وزارت خارجه ایران تأکید کرده که این اقدام به‌ویژه با بند چهارم ماده دوم منشور ملل متحد، که توسل به زور را منع می‌کند، در تضاد قرار دارد و مصداق «عمل تجاوزکارانه» به‌شمار می‌رود.

وزارت امور خارجه ایران افزوده است که چنین اقدامی باید به‌گونه فوری از سوی سازمان ملل متحد و دولت‌هایی که به حاکمیت قانون، صلح و امنیت بین‌المللی پایبند هستند، محکوم شود.

در ادامه این بیانیه گفته شده است که تجاوز نظامی امریکا علیه یک دولت مستقل عضو سازمان ملل متحد، نقض جدی صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و پیامدهای آن می‌تواند کل نظام بین‌المللی مبتنی بر منشور سازمان ملل را با چالش روبه‌رو کند.

وزارت خارجه ایران همچنین با یادآوری «حق ذاتی ونزوئلا برای دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت»، از جامعه جهانی و به‌ویژه سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواسته است تا برای توقف فوری آنچه «تهاجم غیرقانونی امریکا» خوانده شده، اقدام کنند و عاملان این رویدادها را پاسخگو بسازند.