یک جرگه قبایلی در ایالت بلوچستان پاکستان از دولت پاکستان و طالبان خواسته است گذرگاه مرزی چمن–افغانستان را هرچه زودتر بازگشایی کنند.
به گزارش رسانههای پاکستانی، اشتراک کنندگان این «جرگه» گفتهاند که بستهبودن مرز، هزاران مسافر و بازرگان را در افغانستان سرگردان کرده و باعث توقف کامل فعالیتهای تجاری در منطقه مرزی شده است.
امانالله خان و ملک عبدالخالق، از بزرگان قبایل، در یک نشست خبری به روز چهارشنبه، ۳جدی، در شهر کویته گفتند که تجارت در این مسیر طی دو ماه گذشته بهطور کامل متوقف بوده است.
ملک عبدالخالق گفته است شهروندان پاکستانی که در افغانستان ماندهاند، اجازه بازگشت به کشورشان را دریافت نمیکنند و این وضعیت نگرانیهای بشردوستانه ایجاد کرده است. او خواستار همکاری مقامهای طالبان برای بازگشت فوری این افراد شد.
به گفته بزرگان جرگه، هزاران تن که با گذرنامه و ویزه معتبر به افغانستان سفر کرده بودند، اکنون برای هفتهها در آن سوی مرز ماندهاند و در مواردی اسناد قانونی آنان نیز منقضی شده است.
همچنین هزاران موتر باربری حامل وسایل خانه مهاجران در مرز متوقف ماندهاند. رانندگان و کمکرانندگان با کمبود شدید مواد غذایی و نبود منبع درآمد روبهرو هستند و خانوادههای آنان در داخل پاکستان در وضعیت دشوار قرار دارند.
بزرگان قبایل ادعا کردهاند که مردم در مسیر چمن تا کویته در ۲۲ ایست بازرسی با تحقیر و اخاذی روبهرو میشوند. آنان این رفتار را محکوم کرده و خواستار حذف این ایستها و آزادی رفتوآمد باشندگان چمن شدهاند.
جرگه همچنین اعلام کرده است که یک نشست سهروزه «جرگه ملی پشتونها» برای برجستهکردن مشکلات باشندگان چمن و دیگر ولسوالیهای مرزی برگزار خواهد شد.
