مهاجرت

پاکستان و ایران در یک روز نزدیک به ۲۲۰۰ تن را اخراج کردند

کمیسیون طالبان در امور پناهجویان می‌گوید که نزدیک به ۲۲۰۰ تن روز گذشته از پاکستان و ایران به کشور بازگشته‌اند.

به گفته این کمیسیون، روز دوشنبه، ۱۹۴۶ مهاجر از مسیر گذرگاه‌های تورخم، سپین بولدک و بهرامچه از پاکستان وارد افغانستان شدند.

در گذرگاه تورخم در ولایت ننگرهار، ۲۲۹ خانواده شامل حدود ۱۲۰۰ تن ثبت‌نام و شناسایی بیومتریک شده‌اند.

همچنین در ولایت هلمند، ۵۷ خانواده، معادل ۲۸۲ تن، از طریق گذرگاه بهرامچه بازگشته‌اند. این افراد نیز توسط تیم‌های ثبت و پذیرش سامان‌دهی شده‌اند.

در همین بازه زمانی، ۲۲۱ مهاجر نیز از مسیر گذرگاه اسلام‌قلعه در ولایت هرات و جاده ابریشم از ایران بازگشته‌اند.

کمیسیون مهاجران اعلام کرده همه بازگشت‌کنندگان هنگام ورود توسط تیم‌های پذیرش، شناسایی و کمک‌رسانی ثبت و بررسی شده‌اند.

هم‌زمان با ادامه روند اخراج مهاجران فاقد مدرک از سوی ایران و پاکستان، شمار بازگشت مهاجران به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) گفته در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن به افغانستان بازگشته‌اند که بسیاری از آن‌ها کودک هستند.

این نهاد هشدار داده بازگشت‌کنندگان با کمبود شدید اقلام ضروری و تشدید خشکسالی روبرو هستند و گفته که برای حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر، بسته‌های بهداشتی و دیگر کمک‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.