سیاست

ایران هفته آینده «نشست منطقه‌ای» در باره افغانستان برگزار می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که تهران هفته آینده میزبان «نشست منطقه‌ای» در باره افغانستان با حضور نمایندگان ویژه کشورهای منطقه در امور افغانستان خواهد بود.

به گفته اسماعیل بقائی، این «محصول رایزنی‌های صورت‌گرفته در سطوح مختلف با کشورهای همسایه و دیگر طرف‌های منطقه‌ای» است و این کشور امیدوار است «این ابتکار بتواند نقشی موثر در جهت تقویت همگرایی و رفع تنش‌ها ایفا کند.»

آقای بقائی گفت که این نشست با حضور نمایندگان ویژه امور افغانستان از کشورهای پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، چین و روسیه به میزبانی وزارت امور خارجه ایران در تهران برگزار خواهد شد.

او با اشاره به رایزنی‌های ایران با کشورهای همسایه، گفت: «جمهوری اسلامی ایران اهمیت اساسی برای امنیت و ثبات در محیط همسایگی کشورمان قائل است و در همین راستا از هیچ کوششی برای کاهش تنش بین کشورهای منطقه و تقویت تفاهم میان آنها فروگذار نمی‌کند.»

از حضور طالبان در این نشست چیزی گفته نشده است.

این در حالی است که پس از افزایش تنش‌ها میان طالبان و پاکستان، ایران اعلام کرد که نشست منطقه‌ای را برای حل این تنش‌ها برگزار خواهد کرد.

طالبان و پاکستان در دو ماه اخیر با تنش‌های کم‌پیشینه روبه‌رو بوده‌اند.