سازمان عفو بینالملل امریکا اعلام کرده است که امسال پشتنه درانی، فعال حقوق بشر از افغانستان، و یاسمین رومرو اپیایو، نماینده جنبش فمینیستی وایو در کلمبیا، بهعنوان برندگان جایزه معتبر «گینتا ساگان» شناخته شدند.
این جایزهای هر سال به زنان شجاعی اهدا میشود که برای حمایت از حقوق زنان و کودکان تلاشهای برجسته انجام دادهاند.
پشتنه درانی، بنیانگذار شبکه «آموزش افغان»، به دلیل نقش اساسیاش در فراهم کردن آموزش امن برای دختران در شرایط محدودیتهای وضعشده از سوی طالبان، یکی از دریافتکنندگان این جایزه است.
این شبکه که نخستین سیستم مدرسه دیجیتال در افغانستان به شمار میرود، اکنون بهطور زیرزمینی فعالیت میکند و زمینه تحصیل صدها دختر را فراهم ساخته است.
درانی، فارغالتحصیل دانشگاه هاروارد، بهعنوان پژوهشگر بینالمللی در مراکز زنان ولزلی نیز فعالیت دارد و نویسنده کتاب «آخرین کسی که غذا میخورد، آخرین کسی که یاد میگیرد» است؛ کتابی که روایتگر تجربههای شخصی او در مسیر ایجاد این شبکه آموزشی است.
یاسمین رومرو اپیایو، دیگر برنده این جایزه، از رهبران جامعه بومی وایو در کلمبیا و نماینده بنیاد جنبش فمینیستی دختران و زنان وایو است.
به گفته عفو بینالملل او با ترکیب دانش سنتی و شیوههای معاصر کنشگری، سالهاست برای دفاع از حقوق زنان و دختران بومی، مبارزه با خشونتهای جنسیتی و حفاظت از سرزمینهای اجدادی در برابر استخراج زغالسنگ تلاش میکند.
تارا دمانت، مدیر ملی برنامههای عفو بینالملل امریکا، در بیانیهای گفت: «با افتخار فراوان پشتنه درانی و یاسمین رومرو اپیایو را بهعنوان دریافتکنندگان جایزه گینتا ساگان امسال معرفی میکنیم. این زنان شجاع در صف نخست دفاع از حقوق بشر زنان قرار دارند و ما با این جایزه از تلاشهای آنان قدردانی میکنیم.»
جایزه «گینتا ساگان» به افتخار یکی از مبارزان مقاومت در جنگ جهانی دوم نامگذاری شده و همراه با کمکهزینه ۲۰ هزار دالری اهدا میشود؛ کمکی که از فعالیتهای پرخطر و حیاتی مدافعان حقوق زنان و حقوق بشر در سراسر جهان پشتیبانی میکند.
