منابع در وزارت خارجه طالبان به آمو گفتهاند هیئت بلندپایه تاجیکستان تاکنون با امیرخان متقی دیدار کرده و انتظار میرود با محمد حسن اخند، رئیسوزیران طالبان و عبدالحق وثیق رئیس استخبارات طالبان دیدار کند.
به گفته منابع، دیدارهای بعدی این هیئت با رئیس وزیران طالبان و رئیس استخبارات طالبان برنامهریزی شده است.
این سفر، سفر آخرین کشور آسیای میانه و در همسایگی با افغانستان، به کابل زیر اداره طالبان است.
منابع از میان طالبان به آمو گفته اند که ۱۴ مقام تاجیکی به شمول مقامهای امنیتی، استخباراتی، وزارت امور خارجه و دیگر نهاد های حکومتی این کشور شامل این هیئت است.
تاجیکستان که راه خود را بر خلاف دیگر کشورهای آسیای میانه در تعامل با طالبان جدا کرده بود، دیروز یک هیئت بلند پایه اش را به افغانستان زیر اداره طالبان فرستاد.
برخی از آگاهان مسایل سیاسی به این باور اند که سفر هیئت تاجیکی به افغانستان به مفهوم آغاز ارتباط سیاسی با طالبان است و این کشور دنبال منافع اش در افغانستان است.
هرچند تا هنوز هیچ جزییات در باره دیدارهای این هیئت با طالبان همگانی نشده است اما هدف سفر این هیئت، گفتوگو با مقامهای طالبان برای تقویت همکاریهای سیاسی و امنیتی گفته شده است.
این هیئت شامل معاون اول نیرو های سرحدی کمیته امنیت ملی، فرستاده ویژه وزارت خارجه، سردار ریاست سرحدی تاجیکستان، کارشناس ارشد امنیت ملی، معاون اول ریاست بدخشان ولایت تاجیکستان، سردار ریاست ادارهی کمیته دولتی امنیت ملی و سایر مقامهای امنیتی تاجیکستان مشمول این هیئتاند.
این در حالی است که پیش از این یوسف وفا، والی طالبان در بلخ و یکی از افراد نزدیک به رهبر آنان، به تاجیکستان رفت و با برخی مقامهای این کشور دیدار کرد. وزیر دفاع تاجیکستان نیز به تازگی در سفری به پاکستان در باره وضعیت افغانستان با مقامهای پاکستانی گفتگو کرد.
برخی از آگاهان مسائل نظامی به این باور اند که تهدیدهای امنیتی، تهدید قاچاق مواد مخدر و تهدید سلاح از خاک افغانستان، پای مقامهای تاجیکستان را به کابل کشانده است.
بسمالله تابان آگاه مسایل نظامی میگوید: «تهدیدات ناشی از خاک افغانستان خصوصا قاچاق سلاح، تهدیدات قاچاق مواد مخدر و تهدیدات هراس افکنی سبب شده تا به خاک تاجیکستان باعث این شده که دولت تاجیکستان نگرانی عمیق از وضعیت کنونی از افغانستان داشته باشد.»
تاجیکستان در بیش از چهار سال گذشته هیچ گونه روابط دیپلماتیک با طالبان نداشته و سفارت تاجکستان در کابل نیز در این مدت بسته بوده است.
افزون بر این تاجیکستان در چهار سال گذشته در کنارِ عدم واگذاری سفارت افغانستان در دوشنبه به طالبان از مخالفان آنان به ویژه اعضای جبهه مقاومت نیز میزبانی کرده است.
این سفر در حالی انجام میشود که تاجیکستان در چهار سال گذشته هیچگونه رابطهٔ دیپلماتیک با طالبان نداشته و سفارت افغانستان در دوشنبه همچنان از سوی سفیر حکومت پیشین افغانستان اداره میشود.
