کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (شنبه، ۲۴ عقرب) پاکستان ۵۸۸۶ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون و همزمان با این، ۱۰۰ مهاجر دیگر کشور از ایران نیز به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، اسلام قلعه و پل ابریشم به کشور برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۸۶۴۲ مهاجر کشور را اخراج کرده است که اکثر آنان به گونه اجباری وارد افغانستان شدهاند.
با این حال، رسانههای پاکستانی به تازگی گزارش دادهاند که پولیس راولپندی یک گروه ویژه برای بازداشت مهاجران افغانستان را تشکیل داده است تا این مهاجران را به طور روزانه پس از بازداشت اردوگاههای موقت منتقل کنند و سپس به افغانستان اخراج شوند.
به گفته منابع رسمی پاکستان، این گروه ویژه شامل ۱۳ تیم ویژه است که هر کدام شامل چهار نیروی پولیس، یک کارآگاه پیاده و یک مقام از هر یک از ادارههای مبارزه با تروریزم، شاخه امنیتی و کارکنان میدانی شاخه ویژه هستند.
فرمانده ارشد پولیس راولپندی گفته است: «مطابق با دستورهای دولت پاکستان، سرکوب پولیس علیه مهاجران بدون مدرک افغان ادامه دارد؛ اما عملکرد پولیس ناامیدکننده بوده است. با توجه به این موضوع، پولیس یک گروه ویژه تشکیل داده است که وظیفه دستگیری اتباع غیرقانونی افغان و انتقال آنها به مراکز نگهداری را به صورت روزانه بر عهده دارد.»
این رسانهها همچنین گفتهاند که به مقامهای مربوطه پولیس دستور داده شده تا هیچ وظیفه دیگری را به افراد انتخاب شده به عنوان اعضای واحدهای ویژه محول نکنند.
