خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، میگوید هند از دوران ریاستجمهوری اشرف غنی در افغانستان، جنگ نیابتی علیه پاکستان را آغاز کرده و «اکنون شواهد این موضوع بهطور گسترده در دسترس است.»
آصف در گفتگو با جیو نیوز اظهار داشت که دهلینو از طریق حمایت غیرمستقیم از گروههای هراسافکن در خاک افغانستان، تلاش کرده تا پاکستان را همزمان در مرزهای شرقی و غربی درگیر نگه دارد.
او افزود: «در صورت لزوم، ما مدارک این مسئله را ارائه خواهیم کرد. در جبهه شرقی، هند شکست خورده و مودی اکنون سکوت کرده است.»
این اظهارات در حالی گفته میشوند که طالبان پیشتر هرگونه همکاری با هند یا حمایت از گروههای هراسافکن علیه پاکستان را رد کرده و گفته اند که خاک افغانستان علیه هیچ کشور همسایه استفاده نمیشود.
سراجالدین حقانی، وزیر داخله طالبان در سخنرانی اخیرش گفت که طالبان از زمان امضای توافقنامه دوحه با امریکا تعهد کردهاند که خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشود.
طالبان تأکید دارند که مشکلات امنیتی پاکستان «مسئله داخلی» آن کشور است و ارتباطی با افغانستان ندارد.
طالبان همچنین بارها مدعی شدند که نیروهای پاکستانی با بمباران مناطق مرزی، آتشبس را نقض کردهاند.
در مذاکرات استانبول نیز طالبان مدعی شدند که پاکستان خواستهای دارد که صلاحیت انجام آنها را ندارند و نمیتوانند جلو تحریک طالبان پاکستان را در کشورشان بگیرند.
در حالی که پاکستان و طالبان پس از چندین دور گفتگو در استانبول بر سر حفظ آتشبس توافق کردهاند، وزیر دفاع پاکستان ابراز امیدواری کرد که میانجیگری قطر و ترکیه بتواند به کاهش تنشهای مرزی میان دو کشور منجر شود.
به گفته آصف، موضوع مهاجران افغانستان برای نخستینبار در سطح بینالمللی مطرح شده و ترکیه و قطر نقش سازندهای در پیشبرد گفتوگوها دارند.
او تأکید کرد که در توافق جدید، بندی گنجانده شده است که طالبان را در برابر هرگونه فعالیت غیرقانونی از خاک افغانستان پاسخگو میداند.
در بیانیهای روز پنجشنبه آمده است که پاکستان و طالبان پس از مذاکرات چندروزه در استانبول، بر سر تمدید آتشبس توافق کردهاند.
قرار است نشست بعدی مقامهای ارشد دو طرف در ۶ نومبر برای بررسی «روشهای اجرایی حفظ آتشبس» برگزار شود.
در همین حال آقای آصف گفت: «پیش از این، طالبان از پذیرش مسئولیت اتباع خود که بهطور غیرقانونی در پاکستان اقامت داشتند، خودداری میکرد، اما اکنون این موضوع جنبه بینالمللی یافته است.»
او افزود که در مذاکرات اخیر، اسلامآباد توانسته موضع خود را در قبال فعالیت گروههای هراسافکن مستحکم کند.
وزیر دفاع پاکستان در ادامه تأکید کرد که «هیچ فعالیت خصمانهای» از سوی اسلامآباد علیه افغانستان انجام نشده و نقض آتشبس تنها از طرف طالبان صورت گرفته است.
او هشدار داد که خشم عمومی در سراسر پاکستان، بهویژه در ایالت خیبر پختونخوا، نسبت به تداوم حملههای فرامرزی افزایش یافته است.
آصف گفت: «تمام ملت، از جمله رهبران سیاسی و نهادهای دولتی، خواهان پایان دادن به تروریزمی هستند که از خاک افغانستان سرچشمه میگیرد. برای هر دو کشور بهتر است روابط متمدنانه خود را حفظ کنند.»
او با اشاره به خسارات چند دهه جنگ افزود: «زیانهایی که پاکستان در پنجاه سال گذشته متحمل شده، در واقع خسارات مشترک هر دو ملت است.»
وزیر دفاع پاکستان همچنین گفت که مرز تورخم تنها برای اخراج مهاجران فاقد مدرک افغانستان بازگشایی شده و فعالیتهای تجاری در این گذرگاه همچنان متوقف است.
او افزود که روند صدور ویزه نیز تا پایان گفتگوهای جاری با طالبان تعلیق شده است.
آقای آصف تأکید کرد که روند اخراج باید ادامه یابد تا مهاجران فاقد مدرک از افغانستان نتوانند بار دیگر به پاکستان بازگردند.
