مهاجرت

پاکستان نزدیک به ۸۰۰۰ مهاجر را در یک روز اخراج کرد

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۴ میزان) پاکستان ۷۹۹۶ مهاجر کشور را اخراج کرده است. این آمار، تعداد کم‌پیشینه اخراج مهاجران از پاکستان را در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد.

این در حالی است که پاکستان پس از درگیری‌های مرزی هشت روزه با طالبان و دستور نخست‌وزیر این کشور، اخراج مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی سپین بولدک و بهرامچه وارد کشور شده‌اند.

همزمان با این، ایران نیز ۴۸۰ مهاجر کشور را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده و از مسیر گذرگاه‌های اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشته‌اند.

با این حال ایران نیز اخراج مهاجران کشور را ادامه داده و اخیراً مجید احمدی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی این کشور، گفته است که ورود مهاجران کارگر افغانستان به این کشور، تنها از طریق سفارت ایران در کابل و با دریافت ویزه کارگری تحت نظارت کارفرمای ایرانی ممکن است.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او در نشستی این طرح را به عنوان «طرح کفیل» معرفی کرده و مدعی است که این برنامه به تنها به نفع کارگران، بلکه به نفع کارفرمایان و جامعه ایران نیز خواهد بود.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ایران با تاکید بر اهمیت اجرای طرح مدیریت «اتباع خارجی»، توضیح داد که کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه در وزارت کار، مستندات لازم را بارگذاری کرده و درخواست خود را برای استفاده از «کارگران اتباع» در مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت کنند. پس از انجام بررسی‌های لازم، مجوزهای مربوطه برای آنان صادر خواهد شد.