مهاجرت

بیش از ۱۰۰ نهاد و انجمن کشور در پاکستان خواستار توقف اخراج اجباری مهاجران شدند

File photo from Afghan migrants in Pakistan.

بیش از ۱۱۳ نهاد، سازمان، انجمن و جنبش اعتراضی کشور در پاکستان در بیانیه‌ای مشترک از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌اند که برای جلوگیری از اخراج اجباری مهاجران افغانستان از پاکستان اقدام فوری انجام دهند.

در این بیانیه آمده است:«ما، جمعی از پناهجویان آسیب‌پذیر افغانستان مقیم پاکستان، همراه با نهادها و جنبش‌های مدنی، این نامه را در پی افزایش خطر اخراج اجباری پناهجویان و بازگرداندن آنان به زیر سلطه طالبان، با نگرانی عمیق و احساس مسئولیت انسانی تقدیم می‌داریم.»

به گفته این نهادها، پس از سقوط جمهوری افغانستان در سال ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، صدها هزار شهروند — به‌ویژه زنان، فعالان مدنی، خبرنگاران، اقلیت‌های قومی و مذهبی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی و نظامیان سابق — ناچار به فرار از کشور شده و به پاکستان پناه برده‌اند.

در متن بیانیه تأکید شده است که بسیاری از این مهاجران، اگرچه مدارک اقامت رسمی در اختیار ندارند، اما تحت نظارت دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در اردوگاه‌ها یا خانه‌های امن زندگی می‌کنند.

با این حال، در ماه‌های اخیر روند بازداشت و اخراج مهاجران از سوی مقامات پاکستانی شدت یافته است.

امضاکنندگان بیانیه هشدار داده‌اند که بازگرداندن اجباری مهاجران «نقض آشکار اصل منع بازگرداندن اجباری» است که از قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود.

در بخشی از این بیانیه، از نهادهای بین‌المللی از جمله کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل، کمیشنری عالی حقوق بشر، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی خواسته شده است تا با دولت پاکستان گفت‌وگو کرده و مانع اخراج اجباری مهاجران شوند.

امضاکنندگان همچنین خواستار نظارت مؤثر بر وضعیت زنان و کودکان مهاجر، تسریع روند اسکان مجدد پناهجویان واجد شرایط در کشورهای امن و جلوگیری از استفاده سیاسی از وضعیت آنان در اختلافات میان دولت‌ها شده‌اند.

در پایان بیانیه آمده است:«جامعه جهانی مسئولیت اخلاقی و قانونی دارد تا از تکرار فجایع انسانی جلوگیری کند. خاموشی و بی‌عملی در برابر بازگرداندن اجباری مهاجران، به معنای مشارکت غیرمستقیم در نقض حقوق بشر و تقویت چرخه خشونت در افغانستان خواهد بود.»