امنیت

ریچار بنت خواستار خویشتن‌داری میان طالبان و پاکستان شد

ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، در واکنش به درگیری‌های مرزی اخیر میان طالبان و نیروهای پاکستانی در بخش‌های مرزی کشور، از دو طرف خواسته است که خویشتن‌داری کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند.

او در اکس نگاشته است که «عمیقاً» نگران گزارش‌های مربوط به تلفات غیرنظامیان و همچنین آوارگی ناشی از درگیری‌های مرزی چند روز اخیر در بخش‌های مرزی افغانستان با پاکستان است.

گزارشگر ویژه ملل متحد از طالبان و پاکستان همچنین خواسته است که به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.

این در حالی است که پیش از این منابع به آمو گفتند که طالبان و نیروهای پاکستان بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) در بخش‌های مرزی در قندهار و پکتیکا همچنان درگیری‌هایی داشته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که در درگیری بامداد امروز در ولسوالی سپین بولدک قندهار، ۱۲ فرد ملکی کشته شدند و بیش از ۱۰۰ تن دیگر برخمی شده‌اند.

این درگیری ساعت ۴ بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) در ساحه دروازه مرزی در سپین بولدک قندهار آغاز شد و تا حوالی ساعت ۸ صبح امروز ادامه داشته است.

ذبیح‌الله مجاهد مدعی است که این درگیری نخست با شلیک‌ها از سوی پاکستان آغاز شد و طالبان به این حمله‌ها پاسخ دادند.

او تاکید می‌کند که در این درگیری شماری از نیروهای پاکستانی کشته شده‌اند و برخی از پاسگاه‌های آنان نیز به تصرف طالبان درآمده‌اند؛ اما در مورد تلفات مرزبانان پاکستانی، آمار ارائه نکرده است.

مقام‌های پاکستانی تاکنون در مورد این ادعاهای طالبان چیزی نگفته‌اند.