ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، در واکنش به درگیریهای مرزی اخیر میان طالبان و نیروهای پاکستانی در بخشهای مرزی کشور، از دو طرف خواسته است که خویشتنداری کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند.
او در اکس نگاشته است که «عمیقاً» نگران گزارشهای مربوط به تلفات غیرنظامیان و همچنین آوارگی ناشی از درگیریهای مرزی چند روز اخیر در بخشهای مرزی افغانستان با پاکستان است.
گزارشگر ویژه ملل متحد از طالبان و پاکستان همچنین خواسته است که به قوانین بینالمللی پایبند باشند.
این در حالی است که پیش از این منابع به آمو گفتند که طالبان و نیروهای پاکستان بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) در بخشهای مرزی در قندهار و پکتیکا همچنان درگیریهایی داشتهاند.
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که در درگیری بامداد امروز در ولسوالی سپین بولدک قندهار، ۱۲ فرد ملکی کشته شدند و بیش از ۱۰۰ تن دیگر برخمی شدهاند.
این درگیری ساعت ۴ بامداد امروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) در ساحه دروازه مرزی در سپین بولدک قندهار آغاز شد و تا حوالی ساعت ۸ صبح امروز ادامه داشته است.
ذبیحالله مجاهد مدعی است که این درگیری نخست با شلیکها از سوی پاکستان آغاز شد و طالبان به این حملهها پاسخ دادند.
او تاکید میکند که در این درگیری شماری از نیروهای پاکستانی کشته شدهاند و برخی از پاسگاههای آنان نیز به تصرف طالبان درآمدهاند؛ اما در مورد تلفات مرزبانان پاکستانی، آمار ارائه نکرده است.
مقامهای پاکستانی تاکنون در مورد این ادعاهای طالبان چیزی نگفتهاند.
