ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، بازگشت خدمات اینترنت پس از حدود دو روز قطع سراسری را استقبال کرده اما گفته است که این اقدام طالبان نقض آشکار حقوق اساسی مردم بوده و هرگز نباید تکرار شود.
آقای بنت در نوشتهای در اکس گفته است: «خوشحالم که دوباره از مردم داخل افغانستان میشنوم که پس از نزدیک به ۴۸ ساعت خاموشی (و برای برخی حتی بیشتر) توانستهاند دوباره با همدیگر و با جهان وصل شوند. قطع اینترنت زندگیها را مختل میکند، حقوق را نقض میسازد و دسترسی به اطلاعات را از بین میبرد. چنین اقدامی نباید هرگز اعمال شود.»
طالبان شام ۲۹ سپتمبر ساعت ۵ عصر به وقت محلی دستور توقف خدمات اینترنت موبایل و فایبر نوری را صادر کردند. این خاموشی که در بیشتر ولایتها بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشت، سیستم بانکی را مختل کرد، پروازها را زمینگیر ساخت و خانوادهها در داخل و خارج افغانستان را از تماس با یکدیگر محروم ساخت.
نهادهای امدادرسان و گروههای حقوق بشری هشدار داده بودند که این اقدام فعالیتهای بشردوستانه را در کشوری که هماکنون با یکی از بدترین بحرانهای انسانی جهان روبهرو است، به خطر میاندازد.
دیدبان حقوق بشر گفت این قطع اینترنت، شهروندان افغانستان را از آموزش، تجارت و خدمات صحی محروم کرده است.
سازمان عفو بینالملل نیز آن را «حرکتی بیپروا» خواند که شرایط زنان و دخترانی را که پیشتر از آموزش متوسطه و عالی محروم شدهاند، وخیمتر ساخته است.
طالبان در ابتدا هیچ توضیحی برای این اقدام ارائه نکردند. ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، گزارشها درباره فرسودگی شبکههای فایبر نوری را رد کرد و گفتههای پیشین منتسب به خود در رسانهها را تکذیب نمود.
