مهاجرت

ایران و پاکستان در یک هفته بیش از ۴۵۰۰۰ مهاجر را اخراج کرده‌اند

عکس از آرشیف

یافته‌های آمو از آمارهای ارائه‌شده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان می‌دهد که در یک هفته گذشته (از ۲۹ سنبله تا ۴ میزان)، ۴۵۴۰۹ مهاجر کشور از ایران و پاکستان اخراج شده‌اند.

بر بنیاد این یافته‌ها، در این مدت پاکستان ۳۸۹۵۳ تن و ایران ۶۴۵۶ تن را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد کشور شده‌اند.

این در حالی است که در یک هفته پیش از این (از ۲۲ تا ۲۸ سنبله) پاکستان ۳۲۰۶۴ مهاجر کشور را نیز اخراج کرده است.

همزمان با این و بر بنیاد این یافته‌ها، ایران نیز در این مدت ۹۰۲۰ مهاجر افغانستان را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.

پیش از این فیلیپو گراندی، کمشنر عالی پناهندگان ملل متحد، هشدار داد که اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان در شرایطی که این کشور با پیامدهای سنگین زمین‌لرزه اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کند و خود درگیر بحران انسانی است، فشار مضاعفی بر این جامعه‌ وارد خواهد کرد.

آقای گراندی گفت: «زمین‌لرزه اخیر بیش از ۵۰۰ هزار تن را در شرق افغانستان متأثر ساخته است. در چنین شرایطی کمک‌های اهداکنندگان، به‌ویژه پاکستان، حیاتی و خرسندکننده است.»

با این حال این مقام ملل متحد از دولت پاکستان خواست که اجرای طرح بازگشت اجباری مهاجران، به ویژه شهروندان افغانستان را متوقف کند.

به گفته او، افغانستان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، معیشتی و خسارات گسترده ناشی از زمین‌لرزه اخیر، توان جذب موج بازگشت اجباری مهاجران را ندارد.