کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (جمعه، ۴ میزان) پاکستان و ایران ۷۱۱۷ مهاجر کشور را اخراج کردهاند.
به گفته این کمیسیون، از این میان ۵۸۷۵ تن از پاکستان و ۱۲۴۲ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری به کشور برگشتهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد افغانستان شدهاند.
این در حالی است که دولت پاکستان اخیراً اعلام کرده که پنج اردوگاه مهاجران افغانستان در ایالت خیبر پختونخوا را تعطیل کرده است. این اقدام بخشی از سیاست بازگرداندن مهاجران افغانستان به کشورشان عنوان شده است.
وزارت امور کشمیر، گلگت-بلتستان و ایالتها و مناطق مرزی پاکستان روز جمعه در بیانیهای رسمی این تصمیم را تأیید کرد.
بر اساس این بیانیه، سه اردوگاه در هریپور، یک اردوگاه در چترال و یک اردوگاه در دیر علیا بسته شدهاند. دولت پاکستان همچنین دستور داده است که زمینهای این اردوگاهها به ادارههای شهری و معاونان کمیسیون مربوطه منتقل شود.
سما نیوز به نقل از منابع گزارش داده است که اردوگاه پانیان در هریپور، یکی از بزرگترین و قدیمیترین اردوگاههای مهاجران افغانستان در پاکستان، پس از حدود ۴۰ سال تعطیل شده است. این اردوگاه در طول چهار دهه گذشته میزبان بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر افغانستان بوده است.
کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد بارها گزارش داده است که بیشترین شمار مهاجران افغانستان در پاکستان، در ایالت خیبر پختونخوا سکونت دارند.
فعالان حقوق مهاجران هشدار دادهاند که بسته شدن این اردوگاهها میتواند هزاران خانواده را که نسلها در این منطقه زندگی کردهاند، با چالشهای جدی روبهرو کند.
در همین حال، علی امین گنداپور، وزیر اعلی خیبر پختونخوا، با این اقدام مخالفت کرده و نسبت به بازگرداندن اجباری مهاجران افغانستان هشدار داده است. او تأکید کرده است که هرگونه تصمیم در این زمینه باید نگرانیهای بشردوستانه و پیوندهای تاریخی میان مردم افغانستان و خیبر پختونخوا را در نظر بگیرد.
