مهاجرت

ایران و پاکستان در یک روز نزدیک به ۳۰ هزار مهاجر را اخراج کردند

عکس از مهاجران برگشته از ایران. آرشیف

ایران و پاکستان در یک روز گذشته (جمعه، ۲۰ سرطان)، ۲۹ هزار و ۷۲۳ خانواده مهاجر کشور را اخراج کردند.که بیش از ۹۰ درصد آنان تنها از ایران اخراج شده‌اند.

کمیسیون عالی طالبان برای رسیدگی به مشکلات مهاجران گفته است که از این میان ۲۹ هزار و ۱۵۵ تن از ایران و ۵۶۸ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی اسلام قلعه، پل ابریشم، سپین بولدک و تورخم به افغانستان برگشت داده شده‌اند.

این در حالی است که عرفات جمال، نماینده کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان، به تازگی گفته است که که ورود مهاجران افغانستان از ایران به این کشور، به حدود ۵۰ هزار تن در روز افزایش یافته که بسیاری از آنان پس از سفرهای دشوار، سرگردان و خسته هستند.

این مقام ملل متحد گفته است: «بسیاری از این بازگشت‌کنندگان به طور ناگهانی از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند و سفرهای دشوار، طاقت‌فرسا و تحقیرآمیزی را پشت سر گذاشته‌اند؛ آنان خسته، سرگردان، مورد خشونت و اغلب ناامید به مقصد می‌رسند و در گرمای اغلب ۴۰ درجه سانتی‌گراد در یک مرکز شلوغ پراکنده می‌شوند.»

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان در گزارشی تاکید کرده که ناآشنایی با افغانستان، وضعیت برگشت مهاجران این کشور از ایران و پاکستان را پیچیده‌تر ساخته است.

این سازمان گفته است که مقیاس و سرعت این بازگشت‌ها فشار زیادی را بر ولایت‌های مرزی افغانستان که برای جذب این مهاجران مجهز نیستند، وارد می‌کند و فقر، ناامنی و نیاز بشردوستانه را در کشوری که هنوز از فروپاشی اقتصادی و نقض گسترده حقوق بشر رنج می‌برد، تشدید می‌کند.