عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئيس وزیران طالبان، میگوید که مهاجران کشور «با وضعیت بد» به افغانستان بر میگردند و هرکدام داستانهای جداگانهای دارند.
او روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل از مقامهای ایران خواست با مهاجران در اردوگاههای این کشور «به هیچ صورت برخورد نامناسب» انجام ندهند.
به گفته، از آغاز روند اخراج اجباری مهاجران کشور از ایران و پاکستان تا کنون، بیش از دو ملیون تن از این دو کشور و کشورهای دیگر جهان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
حنفی تاکید کرد که ایران بهعنوان یک کشور اسلامی و همسایه، باید به حقوق اسلامی و انسانی مهاجران توجه ویژه کند.
او افزود که طالبان از راههای دیپلوماتیک با مقامهای ایرانی به هدف «حفظ حقوق مهاجران» تماس گرفتهاند.
این مقام طالبان مدعی است که برای هر بازگشتکننده به کشور دو هزار افغانی داده میشود و تا کنون ۳۵ شهرک در ولایتهای مختلف برای بازگشتکنندگان طراحی شده است.
این در حالی است که شماری از مهاجران برگشته از ایران پیش از این در صحبت با آمو گفتهاند که توان مالی رفتن به ولایتهای شان را ندارند و هیچ نهاد آدرسی نیز به آنان کمکی انجام نداده است.
از طرفی هم شماری از این برگشتکنندگان میافزایند که در افغانستان با «آینده نامعلوم» روبهرو هستند.
