مدار علی کریمی، معین وزارت شهرسازی و مسکن طالبان، از آنچه «برخورد نیروهای طالبان با شیعیان» عنوان شده، معذرتخواهی کرده است.
او امروز پنجشنبه به مناسبت نهم محرم در یکی از مساجد غرب کابل، از برخورد با شیعیان انتقاد کرده و گفته که این موضوع را با مقامهای ارشد طالبان در میان گذاشته است.
کریمی در آن سخنان در مورد جزییات این برخورد چیزی نگفته است.
او گفته است که درباره محدودیتهای مربوط به مراسم محرم و برخی بازداشتها با مقامهای طالبان گفتوگو کرده و افزوده که به گفته او، دستورات حسن آخند، رئیسوزیران طالبان، در برخی موارد عملی نشده است.
او همچنین از برخورد با شیعیان در ماه محرم انتقاد کرده و گفته که آنان در طول تاریخ با «مظالم» روبهرو بودهاند، اما به باور او تلاشها برای حذف آنان ناکام مانده است.
این مقام طالبان همچنین افزوده است که موضوع محدودیتها و بازداشتها را با ملا حسن آخند در میان گذاشته و رئیس وزیران طالبان به مسئولان دستور رسیدگی داده است، اما او گفته که این دستورات در عمل اثرگذاری لازم را نداشتهاند.
در همین حال، پیشتر منابع محلی به آمو گفته بودند که در روزهای اخیر عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان، در کابل ۲۰ تا ۲۵ تن را بازداشت کرده است.
به گفته این منابع، افراد بازداشتشده همگی شیعه بودهاند و به دلیل نصب پرچمهای محرم چند روز را در بازداشت سپری کرده و سپس آزاد شدهاند.
این منابع همچنین افزودند که هشدارهایی درباره خودداری از نصب پرچمها و استفاده از بلندگوها در مساجد و تکایا به آنان داده شده است.
همزمان گزارشهایی از جمعآوری پرچمهای محرم در برخی بخشهای کابل منتشر شده، در حالی که در برخی مناطق دیگر این نمادها همچنان دیده میشود.
