خاور میانه

عراقچی: گفت‌وگو با عمان درباره تنگه هرمز «سازنده» بود

عباس عراقچی وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید در گفت‌وگوی تلفنی با بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود، درباره وضعیت تنگه هرمز و شیوه مدیریت آینده این آبراه راهبردی تبادل نظر کرده است.

عراقچی در پیامی در شبکه اجتماعی اکس این گفت‌وگو را «سازنده» توصیف کرده و افزوده است که دو طرف درباره «هرمز و مدیریت آینده آن مطابق با مسئولیت‌های حاکمیتی و قوانین بین‌المللی» بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

او همچنین گفته است که تهران در برابر هرگونه تهدید احتمالی، با عمان اعلام همبستگی کرده است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای اخیر تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و پیرامون تنگه هرمز افزایش یافته است.

این تحولات پس از آن شدت گرفته که دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، هشدار داده بود در صورت عدم همراهی عمان با مواضع واشنگتن در خصوص این آبراه، پیامدهایی در انتظار خواهد بود.

در همین حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و از چهره‌های ارشد سیاسی این کشور، در اظهاراتی جداگانه گفته است که تهران امتیازات خود را از طریق مذاکره به دست نمی‌آورد، بلکه «با موشک» آن را تثبیت می‌کند.

قالیباف در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی اکس منتشر شده، تاکید کرده است: «ما به تضمین‌ها یا حرف‌ها اعتمادی نداریم؛ تنها عمل معیار است. هیچ اقدامی پیش از اقدام طرف مقابل انجام نخواهد شد.»

او همچنین افزوده است: «برنده هر توافقی کسی است که از فردای آن روز برای جنگ آماده‌تر باشد.»

از سویی هم پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ کشتی تجاری با هماهنگی مقام‌های ایرانی از این آبراه عبور کرده‌اند.

براساس بیانیه‌ای که خبرگزاری فارس منتشر کرده، نیروی دریایی سپاه گفته است برای جلوگیری از ازدحام، روزانه تنها به تعداد محدودی از کشتی‌ها اجازه عبور از مسیرهای تعیین‌شده داده می‌شود.

سپاه پاسداران روز گذشته نیز اعلام کرده بود که ۲۶ کشتی تجاری در یک بازه ۲۴ ساعته از تنگه هرمز عبور کرده‌اند؛ آماری که به گفته این نهاد نشان‌دهنده مدیریت کنترل‌شده تردد در این مسیر حیاتی است.