مهاجرت

دولت ترمپ سقف پذیرش پناهندگان را افزایش می‌دهد

عکس از آرشیف

نهاد حامی پناهجویان افغانستان در ایالات متحده یا «افغان ایوک» در بیانیه‌ای گفته است که دولت دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، قصد دارد سقف پذیرش پناهندگان را افزایش دهد.

این نهاد در اکس گفته است که بر بنیاد این تصمیم، تا میانه سال جاری میلادی تعداد پذیرش این پناهندگان از ۷۵۰۰ به ۱۷۵۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

به گفته این نهاد؛ اما این افزایش سقف پذیرش پناهندگان به شهروندان سفیدپوست افریقای جنوبی اختصاص یافته است و مربوط به شهروندان افغانستان نمی‌شود.

افغان ایوک تاکید کرده است که افزایش‌های که در جریان امسال به میان می‌آید، نیازمند مشوره دولت ترمپ با کانگرس ایالات متحده است.

این در حالی است که دونالد ترمپ پس از برگشت به کاخ سفید، در فرمان‌های اجرایی متعدد، مسیرهای ورود شهروندان افغانستان که متحد امریکا عنوان می‌شوند و از طریق برنامه‌های مختلف درخواست پناهندگی به این کشور را داده‌اند، مسدود کرده است.

او در فرمان اخیرش که ورود شهروندان افغانستان به امریکا و صدور ویزه به دارندگان پاسپورت افغانستان را نیز ممنوع کرد؛ اقدامی که با واکنش‌های جدی و گسترده‌ای در میان شهروند و سناتوران امریکایی مواجه شده است.

هرچند اخیراً وزارت خارجه امریکا در گزارشی به کانگرس ایالات متحده گفت که برنامه ویزه ویژه مهاجرت برای شهروندان افغانستان یا «اس‌آی‌وی» هنوز قانوناً فعال است؛ اما از آغاز سال ۲۰۲۶ میلادی تاکنون هیچ ویزه به شهروندان افغانستان صادر نشده است.