رسانههای بریتانیایی گزارش دادهاند که ۱۲۱ شهروند افغانستان در حال حاضر در پایگاه هوایی کاسفورد نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا اقامت دارند.
جیمز اوون، عضو شورای شهر و مسئول بخش مسکن و تفریحات در شورای شروپشایر، این آمار را در نشست کامل شورا تأیید کرده و گفته است که ۲۴ خانواده از افغانستان در محل سکونت خانوادگی خدماتی در کاسفورد زندگی میکنند.
به گفته او، این خانوادهها شامل ۵۲ بزرگسال و ۷۱ کودک هستند.
این موضوع پس از آن مطرح شد که الیزابت بارکر، عضو شورای شروپشایر از حزب رفورم بریتانیا، درباره شفاف نبودن اطلاعات ارائهشده به باشندگان محل ابراز نگرانی کرد.
او گفت که در ۲۳ اپریل نشستی با عنوان «انسجام اجتماعی» در آلبرایتون درباره اسکان خانوادهها از افغانستان در کاسفورد برگزار شد، اما در آن نشست پاسخ روشنی درباره شمار دقیق افراد و مدت اقامت آنان داده نشد.
بارکر افزود که باشندگان محل همچنین با اطلاعات متناقض درباره آینده اسکان مجدد این خانوادهها روبهرو شدهاند.
او از شورای شروپشایر خواست توضیح دهد که آیا افراد اسکان دادهشده در کاسفورد ممکن است در آینده به عنوان بیخانمان شناخته شوند و چه مدت در این پایگاه باقی خواهند ماند.
در پاسخ، جیمز اوون تاکید کرد که برنامه اسکان مجدد شهروندان افغانستان مسئولیت وزارت داخله بریتانیا است، نه شورای شروپشایر.
او گفت تیم اسکان مجدد شورا در حال همکاری با خانوادهها است تا پیش از پایان دوره سهساله اقامت آنان، محل بودوباش جایگزین برایشان پیدا شود تا از بیخانمان شدن آنان جلوگیری شود.
به گفته او، نخستین گروه خانوادهها باید تا نومبر ۲۰۲۶ پایگاه کاسفورد را ترک کنند.
او همچنین تاکید کرد که هزینههای این برنامه از بودجه شورای شروپشایر پرداخت نمیشود، بلکه از کمکهای ویژه دولت مرکزی بریتانیا برای برنامه اسکان مجدد شهروندان افغانستان تأمین میشود.
در همین حال، بارکر خواستار روشن شدن این موضوع شد که چرا به برخی باشندگان محل گفته شده بود که در آینده اسکان تازهای در کاسفورد انجام نخواهد شد.
جیمز اوون در پاسخ گفت که باید بررسی شود چه کسی چنین گفتههایی را مطرح کرده و افزود: «از آنجا که ما نمیدانیم در آینده چه کسانی وارد خواهند شد، هیچکس نباید چنین نظری میداد.»
