دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، میگوید که حمله نظامی برنامهریزیشده امریکا به ایران که قرار بود روز سهشنبه انجام شود، به درخواست رهبران قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به تعویق افتاده است.
ترمپ روز دوشنبه در پیامی در شبکههای اجتماعی گفت که مذاکرات جدی درباره برنامه هستهای ایران جریان دارد و متحدان امریکا در خاورمیانه معتقدند امکان دستیابی به توافق وجود دارد.
او تأکید کرد که در صورت ناکامی مذاکرات، امریکا آماده اجرای «حمله کامل و گسترده» علیه ایران خواهد بود.
رئیسجمهور امریکا گفته است: «به ارتش امریکا دستور دادهام آماده باشد تا در صورت عدم دستیابی به توافق قابل قبول، فوراً اقدام کند.»
ترمپ همچنین افزود که توافق احتمالی باید تضمین کند که ایران به سلاح هستهای دست نخواهد یافت؛ موضوعی که به گفته او برای امریکا و کشورهای خاورمیانه اهمیت اساسی دارد.
او جزئیاتی درباره حمله برنامهریزیشده ارائه نکرد، اما گفت تصمیم به تعویق آن پس از درخواست رهبران قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اتخاذ شده است.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که ترمپ در روزهای اخیر بارها هشدار داده بود زمان برای رسیدن به توافق با ایران محدود است و در صورت شکست مذاکرات، درگیریها میتواند دوباره آغاز شود.
ترمپ در آخر هفته نیز گفته بود: «برای ایران، زمان در حال گذر است و بهتر است هرچه زودتر اقدام کنند، وگرنه چیزی از آنها باقی نخواهد ماند.»
رئیسجمهور امریکا در هفتههای اخیر بارها تهران را به اقدام نظامی تهدید کرده، اما همزمان از ادامه تلاشهای دیپلماتیک برای رسیدن به توافق سخن گفته است.
او همچنین گفته است که طی روزهای گذشته درباره تنشها با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، و شی جینپینگ، رئیسجمهور چین، گفتوگو کرده است.
