دور نخست آزمون کانکور سال ۱۴۰۵ امروز در ۱۵ ولایت کشور آغاز شد. اما دختران برای چهارمین سال پیهم بار دیگر از این آزمون محروم شدهاند.
اداره ملی امتحانات زیر اداره طالبان میگوید که این دور آزمون ورودی به دانشگاهها تا روز شنبه ادامه مییابد.
دور اول این آزمون ۱۵ ولایت کشور، شامل هرات، بادغیس، غور، میدان وردک، پروان، کاپیسا، بغلان، لوگر، غزنی، پکتیکا، ارزگان، کنر، فاریاب، سرپل و پنج ولسوالی ولایت بدخشان را در بر میگیرد و از امروز آغاز شده و تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.
با این حال، بر بنیاد اعلام این اداره، مرحله دوم آزمون کانکور در ۲۸ ثور در ۱۸ ولایت، مرحله سوم در ۱۲ جوزا در کابل، و مرحله چهارم ویژه داوطلبان متفرقه، خارج از کشور و برنامههای شبانه در ۲۲ جوزا برگزار خواهد شد.
پیشتر اداره ملی امتحانات طالبان اعلام کرده بود که در سال روان حدود ۱۲۰ هزار تن در آزمون کانکور شرکت خواهند کرد که از این میان، بیش از ۱۱۱ هزار تن در نهادهای تحصیلات عالی و نیمهعالی جذب خواهند شد.
این چهارمین سال پیاپی است که آزمون کانکور بدون حضور دختران برگزار میشود.
شماری از دختران محروم از اشتراک در آزمون کانکور همچنان بر حق آموزش و ادامه تحصیل خود پافشاری کرده و خواهان فراهمشدن زمینه حضورشان در این آزمون سراسری هستند.
در درازای چهار سال گذشته، دختران از شرکت در آزمون ورودی دانشگاهها محروم بودهاند. بر بنیاد واپسین آمار سازمان ملل متحد، ممنوعیت آموزش دختران تاکنون بیش از یک میلیون دختر را تحت تأثیر قرار داده و سالانه ۲۵۰ هزار تن دیگر به این رقم افزوده میشود. ملل متحد هشدار داده است که در صورت ادامه این وضعیت، شمار دختران محروم از آموزش تا سال ۲۰۳۰ به بیش از دو میلیون تن خواهد رسید.
